Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev: ons 27 mar 2019, 18:08 När du startar motorn kall är varken LMM eller Lambdasonden "kopplade" utan motorn går i något som kallas "open loop". D.v.s boxen tar inte in all information från givarna. Först när motorn blir varm övergår den till "close loop", d.v.s framför allt Lambdasonden styr då genom sina signaler hur boxen ska fördela bränslet. Så länge detta fungerar så blir det inga felkoder. Så har du inga felkoder så fungerar detta. Det finns kopplingar mellan hastighetsmätare och bränsle/tändboxen också, men funkar inte det så blir det felkod. Däremot blir det ingen felkod på hög tomgång och/eller fel på spjäll och spjällhus. Även om vevhusventilationen "strular" (vilket kan ge liknande symtom) blir det ingen felkod. Så du är nog på rätt väg, kan inte svara direkt på om det blir felkod om spjällkontakten är feljusterad, men du kan genom diagnostikboxen kontrollera om den fungerar korrekt. Har du inte instruktioner om detta finns det här.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... T0ZsMGQ_XJ
Låter vettigt... Men kan täppt vevhusventilation alltså också ge konstiga tomgångsproblem menar du? Kan ju vara en idé att rensa den i så fall? Skadar ju inte
Tempgivaren mäter du inne vid styrenheten, då kollar du samtidigt kablarna mellan styrenhet och givare. Hittar du ej rätt värde har jag det nånstans.... Vill ändå påpeka att det är väldigt noga med gasspjällets inställning. Varm motor, pluggad tomgångsmotor, spjällkontakten urkopplad med kontaktstyckes pos 1och två bryggade, då ska tomgången vara ca 530 varv mätt med multimeter. Sen ska kontakten knäppa just när gasreglaget lättar från sin stopp. Reglagrullen ställs med bladmått, osäker på måtten men har för mig 1mm på rullens stoppklack då har du ca 0,1 vid justerskruven. Har ställt på många bilar när de var nästan nya, mycket vanligtfel då. Sen kan givetvis andra fel komma med ålderna, bla. tempgivare. Hade ett konstigt fel en gång likvärdigt med ditt, en 97alättryckare med hängande tomgång, felkod hastighetssignal, det var en icke ansluten kabel vid kombiinstrumenet där styrenheten får sin signal.
Hofu skrev:Låter vettigt... Men kan täppt vevhusventilation alltså också ge konstiga tomgångsproblem menar du? Kan ju vara en idé att rensa den i så fall? Skadar ju inte
Det sitter en nippel på undersidan insugningsröret innanför spjällhuset. Den ska suga in "renad" luft från vevhuset och där ska det kunna suga in "lagom" mycket när vevhusventilationen fungerar som de ska. Fullt av "gegg" i slangar och i oljefällan hindrar flödet, det sitter en "flamfälla" i en av slangarna som brukar tätna och även själva oljefällan kan tätna. Alla delar i motorn måste fungera för att den ska gå riktigt, och i ditt fall är det ju något som felar.
En misstanke jag fick när du skrev att motorn går ner till normal tomgång när bilen står stilla är att, om spjällkontakten är feljusterad eller fel på så vet inte boxen att gasspjället är stängt. Kanske funkar det då så (är kanske på "hal is" nu) att när boxen får signal från hastighetsmätaren att bilen så still så "tvingas" motorn till tomgång. När du motorbromsar så stängs bränslematningen av helt tills motorvarvet kommit ner till c:a 1500 - 1800 varv. Detta funkar inte om spjällkontakten inte fungerar. Så fortsätt med spjällhus och spjällhus kontakten tills du är absolut säker att det fungerar som det ska. Läs diagnostikfunktion 2 och 3 också
Så, nu har jag kommit till kritan och fått av spjällhuset och vevhusventilationen. Tempgivare byts i samma veva.

Angående spjällhuset,
Denna gången tog jag in det, plockade isär så långt det gick och skrubbade tills det såg sprillans nytt ut.

Innan fanns det en liten liten springa även när man skruvade ner stoppskruven, kanske var inte spjällaxeln helt centrerad. Nu är det bättre men 100% ljustätt blir det inte, håller man det mot ljuset i vissa vinklar ser man lite ljus komma igenom. Är det ok?

Tvivlar på att vevhusventilationen var problemet här, var förvånansvärt rent.
En sak till.. Hittade något som verkar vara ett par gummipackningar lösa på blocket, verkar ha ramlat av något. Nån som har en aning om vad de kan vara till? Verkar vara silikon, se 19mm hylsa som storleksreferens
Bilagor
15551447679681934851346430820296.jpg
15551447679681934851346430820296.jpg (674.05 KiB) Visad 868 gånger
Gissade mig till det till slut, passade in fint där.

Plockade ihop allt och körde en ordentlig vända. Tempsensor, gasspjäll och vevhusventilation. Hade inga problem och tyckte att den gick finare, inga konstigheter på över en timme. Sen började den igen när jag körde av motorvägen och började köra i stadstrafik.

Däremot märktes det definitivt skillnad, den slutade efter en stund vilket aldrig hänt innan. Verkar som att det kanske var flera fel.

Parkerade med motorn igång och började klämma på slangar. Motorn dör inte och går knappt ner, om något, när jag klämmer luftslangen till tomgångsventilen. Tomgången ligger ganska stabilt luft 6-700 när den är varm. Börjar återigen misstänka att det pyser in luft nånstans..
Ok, har testat lite nu och hittat något som jag tror kan vara boven i dramat, i alla fall en del av det.

Rullen som gasvajern går över har lite glapp i axeln. Ser inte riktigt nåt sätt man kan justera eller spänna den på, men har justerat gasvajern och stoppet (inte det med stoppskruven på gasspjället, utan det där uppe mot "rullen") ordentligt, tycker det börjar likna något.

Däremot har tomgången nu gått ned ordentligt, ligger på 5-600, närmre 500. Har för mig att tomgången inte är justerbar på B230FB? Åtminstone att man inte ska justera upp med stoppskruven på gasspjället, utan att datorn ska ta hand om det med tomgångsmotorn?

Har sprutat rent tomgångsmotorn med carb cleaner men inte gjort något mer med den.
har du rensat och kollat kontakten till tex tomgångsmotorn, kanske är glapp? har en tråd där jag gör liknande som dig och hade liknande problem, tog massor av bilder kanske kan hjälpa dig något?

viewtopic.php?f=15&t=148688
Kör en vända med kontaktsprej i kontakten till tomgångsmotorn. Om du justerat armen från gas rullen till spjället måste du se till att spjällhuskontakten fungerar som den ska. Kanske problemet med tomgång ligger där när insuget blir varmare och metallen expanderar lite?
Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.