- ons 27 mar 2019, 22:05
#1307759
lennarte skrev: ↑ons 27 mar 2019, 18:08 När du startar motorn kall är varken LMM eller Lambdasonden "kopplade" utan motorn går i något som kallas "open loop". D.v.s boxen tar inte in all information från givarna. Först när motorn blir varm övergår den till "close loop", d.v.s framför allt Lambdasonden styr då genom sina signaler hur boxen ska fördela bränslet. Så länge detta fungerar så blir det inga felkoder. Så har du inga felkoder så fungerar detta. Det finns kopplingar mellan hastighetsmätare och bränsle/tändboxen också, men funkar inte det så blir det felkod. Däremot blir det ingen felkod på hög tomgång och/eller fel på spjäll och spjällhus. Även om vevhusventilationen "strular" (vilket kan ge liknande symtom) blir det ingen felkod. Så du är nog på rätt väg, kan inte svara direkt på om det blir felkod om spjällkontakten är feljusterad, men du kan genom diagnostikboxen kontrollera om den fungerar korrekt. Har du inte instruktioner om detta finns det här.Låter vettigt... Men kan täppt vevhusventilation alltså också ge konstiga tomgångsproblem menar du? Kan ju vara en idé att rensa den i så fall? Skadar ju inte
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... T0ZsMGQ_XJ