Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MagnusR
#1289635
Mätte upp spänningen till höger halvljuslampa nu och där fick jag 12.9 V samtidigt som batteriet höll 14.2. Potential för mer halvljus m.a.o. Frågan är hur man fixar det utan att få varning för trasig lampa
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289666
MagnusR skrev:Mätte upp spänningen till höger halvljuslampa nu och där fick jag 12.9 V samtidigt som batteriet höll 14.2. Potential för mer halvljus m.a.o. Frågan är hur man fixar det utan att få varning för trasig lampa
12,9V är inte dåligt, men 10% ökning av spänningen bör ju ge 20% mer ljus.
Om glödtrådsvakten är så känslig så den känner skillnad mellan 0V och 12V med några mA så tänds ju lampan. Jag använde ett relä till varje ljus (2 dubbellrelä) så lampan är släkt, men det är "bara" 2 enkelrelä i Biltemasatsen. Du kanske kan sätta ett motstånd med motsvarande recistens på det kontaktstycke du inte använder. Det räcker på halvljuset, helljuset går inte genom glödtrådsvakten.
En annan sak som blev bättre är avbländningen, den blev snabb och "distinkt"
Mätte resistensen på det Biltema relä jag "fick över", det är c:a 80Ω
av MagnusR
#1289716
Aha så om jag använder befintliga halvljuskablar till att styra varsitt relä så räcker den lilla lasten för att slippa varningslampan? på bild 1 i inlägg viewtopic.php?p=1287957#p1287957 ser det ut som du matar lamporna via originalkablar ändå eller ser jag fel? förresten har du dragit ny jord till lamporna också?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289742
Jag ser att jag kanske skulle haft en bild till, på kåpan bak på strålkastaren är bilens original kablar kopplade som original. Sedan har jag dragit ut original kabel till H4 lampan genom det "hål" jag sågade i kåpan. Där går också den nya (Biltemas) kabeln med det nya kontaktstycket in. Ska fixa fler bilder när ljuset kommer tillbaka. OBS, solen... ström har jag, stormen Alfrida har inte varit problem här. Ska åka och kolla min fiskebod i förmiddag, den ligger lite väl nära havet.....
PhotoPictureResizer_181007_130106090-800x600.jpg
PhotoPictureResizer_181007_130106090-800x600.jpg (178.79 KiB) Visad 407 gånger
Denna bild är tagen när stormen Knud började mojna
Förstorar ni bilden syns även en kär bekant, min Volvo 745
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289786
MagnusR skrev: tis 01 jan 2019, 23:09 Aha så om jag använder befintliga halvljuskablar till att styra varsitt relä så räcker den lilla lasten för att slippa varningslampan? på bild 1 i inlägg viewtopic.php?p=1287957#p1287957 ser det ut som du matar lamporna via originalkablar ändå eller ser jag fel? förresten har du dragit ny jord till lamporna också?
Om du kollar på den första bilden där jag skriver Här är bilderna på det färdiga arbetet. så ser du att jag använt orignal kabelstycke till strålkastaren (den grå 3-pol. kontaktstycket som matarström in till H4 lampa) men under där ser du att jag dragit ur original kontaktstycke (3 svarta kablar) som jag sedan tagit matarström till reläna. Dom är nu inrullat i gummisskydd och "säkrat" med buntband. Jag har gjort likadant på båda sidor men med Biltemas kabelsats-for-stralkastare är de meningen att det bara ska göras på en sida, sedan är det en långa kablar till andra sidans strålkastare.
Biltemas kablar för jorden var lite korta, så jag fick förlänga dom ut till innerskärmarna. Vänster sida i en stor plåtskrtuv som håller fästet för luftfiltret, på höger sida borrade jag upp ett "dåligt hål" (gammal jordning med plåtskruv) och skruvade (och fettade in) en M8 skruv som drogs fast ordentligt och fäste alla jordkablar på denna sida med ytterligare en mutter utanpå
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av MagnusR
#1289852
oki för att återknyta till en annan fråga, om jag låter ett av halvljusen mata ett relä, kan jag då koppla ett effektmotstånd över andra sidan för att slippa varning? Om jag fattar dig rätt så nöjer den sig med 80 ohm och det skulle med 14.2 V spänning ge en effekt på drygt 1 W.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289864
Prova först utan motstånd det kanske inte behövs. "Rådlös" kanske ser detta, han är mer "elektrisk" än jag. Misstänker att det krävs mer än 1W i skillnad men jag vet inte. Misstänker att det skiljer mer än 1 W mellan ny och gammal lampa eller mellan olika fabrikat. En H4 halvljus tråd är ju på 55W, så 1W skillnad där tror jag inte gör något. Det är skillnaden mellan 0 och 1W i så fall som kan ställa till det.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289954
MagnusR skrev:skillnaden är ju 54 W per sida isåfall men ska forska i det
Jag menar skillnaden mellan en gammal eller ny fungerande lampa eller fungerande lampor av olika fabrikat
av Amarace
#1290403
Detta med spänningsförlust skrevs det om redan 1968 :) Jag har en liten folder från Marchal från det året, där dt informeras om diverse angående ljus, en sak är just spänningsförlust och dom rekomenderar att ordna detta med ett relä vardera för halv och helljus.
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]