Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Plockade ett kablage från en äldre 960 från en skrot i måndags, noterade då att de äldre hade 3 kontakter vända framåt och 3 bakåt medans min modell har 4 vända framåt och 5 och 6 bakåt.
Detta kablage är i mycket gott skick (för 40 spänn) men jag har inte bytt än då det får ske i helgerna, bilen går bra igen med min om-isolering men även kontakterna ser malätna ut så hela härvan byts nog ut.

Mike
Mikethebike: Du skrev tidigare att du hade prövat med andra tändkablar i kallt väder -17°C. Och du kanske har "träffat rätt" med dina åtgärder? Men annars är det ju så här att när det är riktigt kallt så är samtidigt luften torrare. Om du i stället hade tagit med dig en duschflaska/blomspruta och sprutat lite vattendimma på dom misstänkta kablarna så kanske du hade fått andra resultat? Då visar sig genast alla tendenser till överslag i kablaget. För säkerhets skull bör man ju göra provet på en någorlunda varmkörd motor. Skulle motorn stanna i det läget så har man ju en teoretisk chans att få igång den igen. Kanske med lite hjälp av 5-56 eller WD-40 på dom kablar och annat som man "vattnade".

Det här "vattenprovet" kan man ju även ha i ett tidigt skede vid felsökning om tändningen krånglar och missar. Kör till en mörk plats och släck belysningen så syns överslagen mycket bättre.
Fast just på 960 funkar det inte eftersom den inte har fördelare och högspänningskablage. De har istället integrerade tändspolar i toppen som ansluter på tändstiften redan från - 91.
Som frasse skriver så saknar 960 tändkablar då spolarna sitter direkt på varje tändstift, (en uppfinning från SAAB 1985, SDI, Saab Direct Ignition, med motorgurun Per Gillbrand, som sedan hamnat på i princip alla bensindrivna bilar), kablaget i sig är klent, kanske 1 mm2 eller mindre men kommer via effektstegen som ökar spänningen till spolarna.
Ska nog ta och mäta spänningen på kablaget under gång innan jag byter ut det gamla få se vad resultatet blir mellan batterispänning och fram till tändspole.
Tändspolarna får gemensam +matning och har separat jord/chassi vilket väl borde innebära att effektstegen går via jord/chassi?

Mike

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]