Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1268640
Fick tag i ett nytt expansionskärl, tänkte byta ut den gamla mot den nya.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

#1268642
Angående kylvätskan så fick jag tag i 4 liter koncentrerad kylvätska. Enl killen på mekonomen skulle det fungera med 50/50 blandning. Fanns inte färdigblandad kylvätska.

Förra vintern kröp det ner till minus 32 som kallast.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

av NilsO
#1268657
Grattis till fin bil. Min favoritfärg!

Man tömmer ut kylvätskan genom att lossa nedre kylarslangen och öppna kranen/nippeln som sitter i närheten av oljefiltret. På en del motorer sitter den kranen på motorblocket, och så står det också i instruktionsboken. Men på din motor sitter den på ett rör vid oljekylaren (där oljefiltret också sitter). Man kommer faktiskt åt den ganska bra från höger hjulhus om man ställer ratten åt ena sidan, så man behöver egentligen inte lyfta bilen för det.

Man får aldrig ut allt, det brukar bli några liter kvar. Om man vill kan man fylla systemet med rent vatten, varmköra, tömma ut och sedan fylla på den nya kylvätskan. Undvik ”medel” som föreslås ovan – det orsakar mer problem än det löser (ingen ordvits).
#1268658
Tackar, jo gillar färgen med. Hade en röd tidigare men den gröna färgen är riktigt fin i solskenet. Angående att varmköra med vanligt vatten. Räcker det att bara fylla på med vatten i tryckärlet, full värme och stå på tomgång tills tempmätaren står rakt upp?

När jag bytte kylvätska på förra volvon öppnade jag bara kranen bakom/bredvid oljetråget under bilen. Ska se till att lossa kylarslangen längst ner denna gång så jag får ut mer.

Ska termostaten sitta i när jag varmkör med vatten?

Mvh lars

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1268660
the_dolph skrev:Tackar, jo gillar färgen med. Hade en röd tidigare men den gröna färgen är riktigt fin i solskenet. Angående att varmköra med vanligt vatten. Räcker det att bara fylla på med vatten i tryckärlet, full värme och stå på tomgång tills tempmätaren står rakt upp?

När jag bytte kylvätska på förra volvon öppnade jag bara kranen bakom/bredvid oljetråget under bilen. Ska se till att lossa kylarslangen längst ner denna gång så jag får ut mer.

Ska termostaten sitta i när jag varmkör med vatten?

Mvh lars

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Hittade denna sidan.

http://bilelib.com/motorolja/volvo/940.html

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

#1268696
the_dolph skrev:Fråga 1:
Vilken typ av lampor är det i mätarhuset samt bakom vreden till knapparna/temp? Gärna länk. Kommer inte ihåg hur det var tidigare, var displayen för yttertempen belyst eller inte. Ser bara tempen om det är ljust ute. Hur får man loss mätarhuset och det övriga?

Fråga 2: vilken motorolja kör ni på?

Ang kylvätskan så håller jag på att göra riktigt fint i motorutrymmet och allt är rent förutom behållaren som är missfärgad. Tippar på ngn packning eller avlagringar från systemet som har börjat släppa genom/ läcka. Har hittat en ny behållare och tänkte försöka spola systemet. Kommer ev att byta termostaten i samma veva när jag ändå håller på.

Tips på hur det smidigast går till med sköljning tas gärna mot.

Gillar att skruva och lära mig nya saker. Har dock inget garage så det blir på en parkering alt gds hall för störe moment. Har tillgång till vanliga uppkörningsramper som finns på mekonomen/jula osv.

Mvh lars

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Ingen som vet ang lamporna? Se citatet.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1268731
the_dolph skrev:
the_dolph skrev:Fråga 1:
Vilken typ av lampor är det i mätarhuset samt bakom vreden till knapparna/temp? Gärna länk. Kommer inte ihåg hur det var tidigare, var displayen för yttertempen belyst eller inte. Ser bara tempen om det är ljust ute. Hur får man loss mätarhuset och det övriga?

Fråga 2: vilken motorolja kör ni på?

Ang kylvätskan så håller jag på att göra riktigt fint i motorutrymmet och allt är rent förutom behållaren som är missfärgad. Tippar på ngn packning eller avlagringar från systemet som har börjat släppa genom/ läcka. Har hittat en ny behållare och tänkte försöka spola systemet. Kommer ev att byta termostaten i samma veva när jag ändå håller på.

Tips på hur det smidigast går till med sköljning tas gärna mot.

Gillar att skruva och lära mig nya saker. Har dock inget garage så det blir på en parkering alt gds hall för störe moment. Har tillgång till vanliga uppkörningsramper som finns på mekonomen/jula osv.

Mvh lars

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Ingen som vet ang lamporna? Se citatet.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skulle tro att det är T5 som sitter i en sockel. 3w - 5w

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1268733
GLIZ skrev:
the_dolph skrev:
the_dolph skrev:Fråga 1:
Vilken typ av lampor är det i mätarhuset samt bakom vreden till knapparna/temp? Gärna länk. Kommer inte ihåg hur det var tidigare, var displayen för yttertempen belyst eller inte. Ser bara tempen om det är ljust ute. Hur får man loss mätarhuset och det övriga?

Fråga 2: vilken motorolja kör ni på?

Ang kylvätskan så håller jag på att göra riktigt fint i motorutrymmet och allt är rent förutom behållaren som är missfärgad. Tippar på ngn packning eller avlagringar från systemet som har börjat släppa genom/ läcka. Har hittat en ny behållare och tänkte försöka spola systemet. Kommer ev att byta termostaten i samma veva när jag ändå håller på.

Tips på hur det smidigast går till med sköljning tas gärna mot.

Gillar att skruva och lära mig nya saker. Har dock inget garage så det blir på en parkering alt gds hall för störe moment. Har tillgång till vanliga uppkörningsramper som finns på mekonomen/jula osv.

Mvh lars

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Ingen som vet ang lamporna? Se citatet.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skulle tro att det är T5 som sitter i en sockel. 3w - 5w

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Sånnahär
1536564466162.jpeg
1536564466162.jpeg (52.63 KiB) Visad 499 gånger
1536564410611.jpeg
1536564410611.jpeg (52.61 KiB) Visad 499 gånger
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1268735
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:
the_dolph skrev:Ingen som vet ang lamporna? Se citatet.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skulle tro att det är T5 som sitter i en sockel. 3w - 5w

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Sånnahär
1536564410611.jpeg
1536564466162.jpeg
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
10W40 som din bil hälst vill ha kan va fel om det är extremt kallt eller varmt där bilen används eller om man drar tungt...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]