- mån 19 mar 2018, 08:05
#1239808
Det ska sitta en blå kabel mellan generatorn och motorblocket. Storlek c:a 6mm², den brukar ibland fattas, vara bortglömd eller trasig. Generatorn är gummiupphängd på senare modeller och då är denna kabel nödvändig. förr var generatorn delvis fastsatt (ofta justerstaget) i blocket och det kunde då fungera som jord.
När allt fungerar ska det visa c:a 12,5V, mätt mellan plus och minuspolerna (alltså inte på kabelskorna) på batteriet om bilen stått över natten, när du sedan startar ska den gå upp till mellan 13,5 och 14,5. Och det ska vara samma antingen du mäter direkt på polerna, på kabelskorna eller bak på generatorn mellan den röda grova kabelskon och jord på motorblocket
När allt fungerar ska det visa c:a 12,5V, mätt mellan plus och minuspolerna (alltså inte på kabelskorna) på batteriet om bilen stått över natten, när du sedan startar ska den gå upp till mellan 13,5 och 14,5. Och det ska vara samma antingen du mäter direkt på polerna, på kabelskorna eller bak på generatorn mellan den röda grova kabelskon och jord på motorblocket
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V