Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
"Förr i tiden" när jag jobbade med bilar (alla märken, inte bara Volvo) på heltid så gjorde vi så att vi kollade spelet och skrev ner det. Lyfte bort kamaxeln och mätte alla brickor, e.v placerade om dom och fick lämna bort och planslipa någon. Det var väldigt sällan det var för stort spel (ev köpa någon ny). När kammen var monterad killade vi spelet igen, och det var sällan vi fick ändra något. När B21 motorn kom blev det lättare för då låg brickorna ovanpå tryckarna (samma system och brickor som Fiat 128, som var en vanlig bil på denna tid), men ändå var det lättare att lyfta ur kamaxeln. Sedan kom ett enkelt verktyg (som jag letat efter men inte hittat.) Detta var före B230 motorn med bakmonterad fördelare, den komplicerar ju det hela. 740-in jag kör med har hydrauliska ventiltryckare så jag har inte på många år behövt justera ventilspel, sist var det på 140-in (B20) jag hade innan min 740 i början på 2000-talet. Kollat ventilspel hat jag däremot gjort ett antal gånger efter jag slutade som bilmek (främst då 240). Grannens 245-a servade jag i många år och på den var det en ventil som hade precis under gränsen, men under dom (omkring 20000 mil) han körde den i jobbet justerades det aldrig. Det ändrade sig inte heller. Min svåger körde den sedan att antal 1000 mil utan problem innan den skrotades (rostig)
Det kan ju vara så att TS har "blandat runt" ventiltryckarna också. I så fall kan det vara för stort spel på några. Om nu inte sätena också är slipade.

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]