Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
När man pratar om rullkamaxel så är det inte så att kamaxeln har rullar av något slag utan att kamaxeln är gjort för att användas till lyftare med en rulle i botten för lägre friktion. Tror det finns/funnits till B18/20 också en gång i tiden. Vad jag kommer ihåg (kompisar på -70-talet höll på med detta) så är/var det vanligt (är nog fortfarande) på/i amerikanska motorer Det blir ju ganska mycket friktion mellan kamaxel och plana lyftare, framför allt när man "drar upp" profilen på en kamaxel och är det då 8 cylindrar och ventiler stora som bottnen på en ölflaska så är det mycket "levande vikt" som ska bromsas av då rejält hårda ventilfjädrar.
En jobbarkompis hade problem med en sådan lyftare på sin 4-cyl. Dodge LeBaron för ett tag sedan (så det finns fortfarande). Han hittade en sådan bil på returbilen. I Malmö, så det var ju inte så långt att köra
av NilsO
Siffrorna 83 i serienumret eftermodellbeteckningen (94483...) säger att det är B230FD, och den har visserligen EGR. Men om problemet bara visar sig när motorn är varm så beror det nog inte på EGR.
Användarvisningsbild
av lennarte
Zappafan skrev:då den är varm
Missade viss dom sista orden.... :oops:
Går motorn helt 100 när den är kall (direkt efter kallstart), eller går den bara mindre dåligt då?? Motorstyrningen (Lambdasonden) börjar inte fungera förrän efter några 100-tal meter (någon km) och till 100 % när motorn är riktigt varm
Användarvisningsbild
av Zappafan
Jo Rullkam har jag i min egen V8 så jag vet hur det ser ut :wink:

,jo nog tycker jag den går fint då den är "kall" & den drar inge mer bränsle än förut...
Användarvisningsbild
av lennarte
Zappafan skrev:Jo Rullkam har jag i min egen V8 så jag vet hur det ser ut
Joo, det förstod jag, men det var mest för alla andra som inte visste.
Zappafan skrev:,jo nog tycker jag den går fint då den är "kall" & den drar inge mer bränsle än förut...
Då går den alltså bättre innan den börjar gå i Closed Loop. Alltså bättre när den går efter förinställda signaler och börjar gå sämre när den går efter alla givare. Då borde det bli en felkod om det är något i "styrningen" som felar. Och det brukar visa sig i avvikande i avgasvärden.
Användarvisningsbild
av lennarte
Zappafan skrev:Man är väl dum i huvudet, men var "kopplar" man upp en gammal 940:i för att läsa felkoder?
Din 940 är så pass gammal så den kan inte "kopplas upp". Det sitter en (ibland två) "diagnostikboxar" vid vänster fjädertorn som man kan ta ut felkoder genom blinkkoder. Läs igenom detta så förstår du
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... g6wk05J_Jw
Användarvisningsbild
av lennarte
Då är felet på något sim inte ger felkoder, typ tändstift, och liknande, men om motorn missar p.g.a dåliga tändstift så borde det gett utslag på CO mätaren på Bilprovningen. Gick motorn lika illa då??

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]