- ons 14 jun 2017, 09:44
#1179350
När man pratar om rullkamaxel så är det inte så att kamaxeln har rullar av något slag utan att kamaxeln är gjort för att användas till lyftare med en rulle i botten för lägre friktion. Tror det finns/funnits till B18/20 också en gång i tiden. Vad jag kommer ihåg (kompisar på -70-talet höll på med detta) så är/var det vanligt (är nog fortfarande) på/i amerikanska motorer Det blir ju ganska mycket friktion mellan kamaxel och plana lyftare, framför allt när man "drar upp" profilen på en kamaxel och är det då 8 cylindrar och ventiler stora som bottnen på en ölflaska så är det mycket "levande vikt" som ska bromsas av då rejält hårda ventilfjädrar.
En jobbarkompis hade problem med en sådan lyftare på sin 4-cyl. Dodge LeBaron för ett tag sedan (så det finns fortfarande). Han hittade en sådan bil på returbilen. I Malmö, så det var ju inte så långt att köra
En jobbarkompis hade problem med en sådan lyftare på sin 4-cyl. Dodge LeBaron för ett tag sedan (så det finns fortfarande). Han hittade en sådan bil på returbilen. I Malmö, så det var ju inte så långt att köra
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V