- ons 17 maj 2017, 10:38
#1173411
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm
Allra längst ner (5 sista sidorna) finns förklaring (på engelska) vad beteckningarna betyder. C54 är t.ex en kopplingsplint med 8 stift som tillhör kabelhärvan till motorn och finns vid kabelstammen vid höger hjulhus (C54 Connector, 8-pin Right wheel housing harness - Engine harness) Sedan finns det C1, C2, o.s.v. enligt listan finns det 163 olika kopplingsplintar på hela bilen. C55 är den kopplingsplint som kablarna från spridarna sitter (minuskablarna till styrboxen), det lilla "vagnshjulet" är den ihopkoppling jag menade innan. Hela elsystemet är "integrerat" så det är inte bara kablar till insprutningen i denna del av kabelstammen. C50 är en annan kopplingsplint som går till motstånden till spridarna. Det kan vara så att ett av motstånden (sitter 4 st i en "bunt") blivit "bränt" av "överspänningen", eller det "bara är dålig kontakt". Strömmen till motstånden för spridarna kommer från spridar/radioavstörningsrelät och där sitter den andra (vagnshjulet) ihopkopplingen (plussidan) jag pratade om. 20/1:15 är matningen (15 är tändning på ström) till tändspolen, så är det dålig kontakt där får så varken tändspolen eller spridarna ström. Detta är vad jag kan läsa mig till genom att titta på elschemat, vet ej hur bra det stämmer mot din bil men i stora delar ska det nog göra det
Dallaz skrev:Den kabelhärvan som dessa kablar sitter i, hur stor är den? Alltså sitter det kontakter så att kabelhärvan kan delas i motorrummet? Eller kanske till och med går att dela flera gånger i motorrummet?Ny börjar vi komma till utkanten av mitt kunnande..... Eftersom jag inte "fysiskt" jobbat med denna modell (aldrig ägt någon 940) utan jämför med min 740 (-88B) som är (i princip) en 940 med 740 kaross. Här är ett elschema till en 940 -93, Turbo (B230FT) finns en bit ner
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm
Allra längst ner (5 sista sidorna) finns förklaring (på engelska) vad beteckningarna betyder. C54 är t.ex en kopplingsplint med 8 stift som tillhör kabelhärvan till motorn och finns vid kabelstammen vid höger hjulhus (C54 Connector, 8-pin Right wheel housing harness - Engine harness) Sedan finns det C1, C2, o.s.v. enligt listan finns det 163 olika kopplingsplintar på hela bilen. C55 är den kopplingsplint som kablarna från spridarna sitter (minuskablarna till styrboxen), det lilla "vagnshjulet" är den ihopkoppling jag menade innan. Hela elsystemet är "integrerat" så det är inte bara kablar till insprutningen i denna del av kabelstammen. C50 är en annan kopplingsplint som går till motstånden till spridarna. Det kan vara så att ett av motstånden (sitter 4 st i en "bunt") blivit "bränt" av "överspänningen", eller det "bara är dålig kontakt". Strömmen till motstånden för spridarna kommer från spridar/radioavstörningsrelät och där sitter den andra (vagnshjulet) ihopkopplingen (plussidan) jag pratade om. 20/1:15 är matningen (15 är tändning på ström) till tändspolen, så är det dålig kontakt där får så varken tändspolen eller spridarna ström. Detta är vad jag kan läsa mig till genom att titta på elschemat, vet ej hur bra det stämmer mot din bil men i stora delar ska det nog göra det
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V