Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Dallaz skrev:Den kabelhärvan som dessa kablar sitter i, hur stor är den? Alltså sitter det kontakter så att kabelhärvan kan delas i motorrummet? Eller kanske till och med går att dela flera gånger i motorrummet?
Ny börjar vi komma till utkanten av mitt kunnande..... Eftersom jag inte "fysiskt" jobbat med denna modell (aldrig ägt någon 940) utan jämför med min 740 (-88B) som är (i princip) en 940 med 740 kaross. Här är ett elschema till en 940 -93, Turbo (B230FT) finns en bit ner
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm
Allra längst ner (5 sista sidorna) finns förklaring (på engelska) vad beteckningarna betyder. C54 är t.ex en kopplingsplint med 8 stift som tillhör kabelhärvan till motorn och finns vid kabelstammen vid höger hjulhus (C54 Connector, 8-pin Right wheel housing harness - Engine harness) Sedan finns det C1, C2, o.s.v. enligt listan finns det 163 olika kopplingsplintar på hela bilen. C55 är den kopplingsplint som kablarna från spridarna sitter (minuskablarna till styrboxen), det lilla "vagnshjulet" är den ihopkoppling jag menade innan. Hela elsystemet är "integrerat" så det är inte bara kablar till insprutningen i denna del av kabelstammen. C50 är en annan kopplingsplint som går till motstånden till spridarna. Det kan vara så att ett av motstånden (sitter 4 st i en "bunt") blivit "bränt" av "överspänningen", eller det "bara är dålig kontakt". Strömmen till motstånden för spridarna kommer från spridar/radioavstörningsrelät och där sitter den andra (vagnshjulet) ihopkopplingen (plussidan) jag pratade om. 20/1:15 är matningen (15 är tändning på ström) till tändspolen, så är det dålig kontakt där får så varken tändspolen eller spridarna ström. Detta är vad jag kan läsa mig till genom att titta på elschemat, vet ej hur bra det stämmer mot din bil men i stora delar ska det nog göra det
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Dallaz skrev:Jordning till spridarna (de två kablarna som sitter i fästena till fuelrailen). Är det kablarna som tar jord därifrån eller är det kablarna som jordar fuelrailen? (är som sagt dålig på el)
Dom jordkablarna på fuerailsen är alla givare, spridare m.m som jordas genom bränsleboxen (Tändboxen ?) som jordas i dom skruvarna. Så det ganska (väldigt) viktigt att det är bra kontakt där. Kolla gärna på där kablarna sitter fast i kabelskorna, det är där det brukar bli dålig kontakt inte mellan kabelskon och insuget. Löda gärna kablarna i kabelskorna för säkerhets skull
lennarte skrev:Det kan vara så att ett av motstånden (sitter 4 st i en "bunt") blivit "bränt" av "överspänningen", eller det "bara är dålig kontakt".
Dessa motstånd, är det de små motstånden som sitter på kablarna rätt nära spridarna? Det känns att det är något på kablarna. Men det sitter krympslangar över som jag inte har skurit upp. Kanske bara är skarvkontakter.
lennarte skrev:
Dallaz skrev:Jordning till spridarna (de två kablarna som sitter i fästena till fuelrailen). Är det kablarna som tar jord därifrån eller är det kablarna som jordar fuelrailen? (är som sagt dålig på el)
Dom jordkablarna på fuerailsen är alla givare, spridare m.m som jordas genom bränsleboxen (Tändboxen ?) som jordas i dom skruvarna. Så det ganska (väldigt) viktigt att det är bra kontakt där. Kolla gärna på där kablarna sitter fast i kabelskorna, det är där det brukar bli dålig kontakt inte mellan kabelskon och insuget. Löda gärna kablarna i kabelskorna för säkerhets skull
Tack, har en känsla av att det är just jorden som är dålig. Om jag drar två provisoriska kablar från en jordpunkt till dessa två jordpunkter så borde det i teorin fungera ifall det är jordningen eller?
Dallaz skrev:Dessa motstånd, är det de små motstånden som sitter på kablarna rätt nära spridarna? Det känns att det är något på kablarna. Men det sitter krympslangar över som jag inte har skurit upp. Kanske bara är skarvkontakter.
Nej, dom sitter på innerskärmen. Om du kollar på elschemat jag länkade till så titta på riningen till ( B 200 FT, B 230 FT/GT ), den andra ritningen. Där letar du upp 20/15, det är motstånden till spridarna. Sedan scrollar du ner ett blad, då kommer du till kompinentplaceringen. Där letar du upp 20/15 (där ser du även en bild på hur det ser ut) igen och följer den röda strecken, där ungefär sitter motstånden. Det du känner i kabelhärvan är förmodligen "ihopkopplingarna" från 4 kablar till en som går till boxen (om det är minus) eller till spridar/radioavstörningsrelä.
Dallaz skrev: Tack, har en känsla av att det är just jorden som är dålig. Om jag drar två provisoriska kablar från en jordpunkt till dessa två jordpunkter så borde det i teorin fungera ifall det är jordningen eller?
Nej, det behöver du inte göra. Kabelskorna sitter mot motorblocket (insuget) och motorn är jordad så det räcket. Det ör kablarna (bruna) som ska jordas i blocket, och det gör dom om kabelskorna är hela och om kablarna sitter ordentligt i kabelskorna. Någon utterligare kabel där behövs inte
lennarte skrev:
Dallaz skrev:Dessa motstånd, är det de små motstånden som sitter på kablarna rätt nära spridarna? Det känns att det är något på kablarna. Men det sitter krympslangar över som jag inte har skurit upp. Kanske bara är skarvkontakter.
Nej, dom sitter på innerskärmen. Om du kollar på elschemat jag länkade till så titta på riningen till ( B 200 FT, B 230 FT/GT ), den andra ritningen. Där letar du upp 20/15, det är motstånden till spridarna. Sedan scrollar du ner ett blad, då kommer du till kompinentplaceringen. Där letar du upp 20/15 (där ser du även en bild på hur det ser ut) igen och följer den röda strecken, där ungefär sitter motstånden. Det du känner i kabelhärvan är förmodligen "ihopkopplingarna" från 4 kablar till en som går till boxen (om det är minus) eller till spridar/radioavstörningsrelä.
Aha, ja men det motståndet har jag testad med ett annat, var ute nu och kände och klämde på den kontakten, ungefär 3 av 4 gånger när jag vickade på kontakten så började motorn rycka. Så jag tänkte att äntligen, och så tog jag mycket noga bort kontakten och satte dit sockerbitar istället. Då gick den heeelt klockrent... i 5 sekunder... sen började den igen. Och då hjälpte det inte att va framme o pilla vid motståndet eller vid sockerbitarna... :cry:
Finns det något yttligare som kan göra att en spridare inte öppnar?

EDIT: enligt elschemat så går alltså "GN" (va nu det betyder) från spridarna direkt till C50 kontakten som är kopplad till 20/15.
Och GN måste ju då vara de gröna kablarna, eftersom det går gröna kablar till C50, och det sitter en grön på varje spridare.
Då borde jag väll kunna knipsa av en grön kabel till spridaren och dra en ny över till C50? Förutsatt att jag är säker på att jag tar knipsar av samma kabel vid spridaren som vid C50.
GN står för grön, SW för svart, BR för brun,. GN/SW står för grön/svart t.ex.
Du behöver inte klippa i första skedet, dra en kabel från motstånden vilket som helst och stoppa i kontaktstycket "ovanifrån" på den gröna kabeln på 2-ans. Kolla noga så det är den gröna bara. Du ka ta från en annan spridare också dom öppnar och stänger samtidigt alla 4. Hjälper inte det så gör samma med den grå kabeln (jorden) vid kontaktstycke C55. Siffran 7 i den grå 4-kanten betyder att det är kabel nr. 7 i det kontaktstycket. Siffrorna står gjutet in. Fungerar det om du gör något av dessa så ä ju problemet i dom "ihopkopplingar" som ligger i härvan och bä tycker jag att du ska skära upp och fixa felet där det är. Eftersom det bara är en spridare som inte öppnar så kan det ju inte vara fel "på vägen" dit eller från
GN är förkortning av det engelska green. Alltså en grön (kabel). Nu skall man aldrig ta detta som en absolut sanning med färger. Någon kan ha bytt kabeln i ett tidigare skede och möjligheten finns när kablaget tillverkades att just den aktuella färgen saknades på hyllan. Då ger man sig inte tid att vänta på nya kabelrullar. Man tar första bästa färg som man har gott om i stället.

Så nästa gång du gör en felsökning, var medveten om att kabelfärgerna på schemat kan vara annorlunda än dom aktuella i bilen.
Ska man vara petnoga så är det nog från tyskan, eftersom elsystemet är till stora delar Bosch. Grön på tyska är ju grün, svart är schwarz (black på engelska) och grå är grau. Det finns ju elschema på engelska också, men detta är nog tyska färger

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]