Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HerrVolvo2000
roh66 skrev:Hej HerrVolvo2000!

Märkte du även upp hur axeln satt mot bakaxel/växellåda. Du har hardyskiva? kanske nånting knas där?

Mvh.R.
Uppmärkt vid bakaxeln/slutet på kardanen.
Uppmärkt växellåda/hardyskivan.
av HerrVolvo2000
lennarte skrev:
roh66 skrev:Hej HerrVolvo2000!
Märkte du även upp hur axeln satt mot bakaxel/växellåda. Du har hardyskiva? kanske nånting knas där?
Mvh.R.
Det är rätt, Hardyskivan är känslig, både att den är rätt monterad (borde den vara, för den satt kanske kvar på växellåda eller stången), att skruvarna är rätt monterade (monterade åt rätt håll och inga ovala hål) och att tappen i mitten fått lite smörja (den ska kunna röra sig lite).
Det är korrekt, den satt kvar när jag monterade ner den.
Tappen i mitten, menar du den jag "kopplade ihop" med kardanen. Den fick varken olja eller något fett. Kan det va idé att göra det?
av HerrVolvo2000
NilsO skrev:Har du bytt hållaren (med gummiinfattningen) också? Bland annat signaturen "White" har ju beskrivit att de som Volvo säljer är för hårda för att det ska funka bra på 940. Jag har själv kunnat konstatera att de som Volvo säljer nu är hårdare än de som satt original.
Ja det gjorde jag. Köpte ett kitt på Mekonomen. Det va hårdare än det som satt original. Dock så hade ju delar på den gamla börjat trilla bort också. Så för min del har jag ingen rimlig referenspunkt på nytt original och nytt eftermarknad. Det känndes trevligt när det var monterat iallafall :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Angående Hardyskivans montering, här står lite om vibrationer.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 39#p593910

Så här ser det uo om du lossar den från växellådan. Här ser du baksidan på "mellanaxel" kallas den
Hardyskiva.jpg
Hardyskiva.jpg (7.39 KiB) Visad 3143 gånger
Den bilden kan jag inte ansvara för, hittade den på nätet. Funderade faktiskt på om den var rätt monterad..... Här är en länk för hur det ska monteras
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 07_man.pdf
Mellanaxeln (styrtappen) ska monteras med samma bult som medbringaren på växellådan, inte som på bilden. Annars blir det lätt som 3-dje bilden

Så här ser den ut om du tar bort den, eller om du lossar stången och låter hardyskivan sitta kvar på växellådan så ser du "tappen" i mitten och den ska smörjas och "stickas in" i centrum på kardanstången. Baksidan på mellanaxelln är ju "förhöjd" och denna ska ju passa exakt i växellådans medbringare. Då "centreras" hela växellåda/kardanstång till en "enhet" och felar det på någon liten detalj här blir det vibrationer.
Hardyskiva mellanaxel.jpg
Hardyskiva mellanaxel.jpg (72 KiB) Visad 659 gånger

Detta menar jag med ovala hål.
Hardyskiva ovala hål.jpg
Hardyskiva ovala hål.jpg (6.39 KiB) Visad 3140 gånger
Nu är detta extremt, men är inte hålen absolut runda kan det bli vibrationer. Samma sak (som står i länken) om skruvarna inte är vända på rätt håll. Köper du en ny Hardyskiva står det hur den ska monteras, men har man inte det är det lätt att vända det fel

Edit.
Ändrat lite i texten under bilden på Hardyskivan sedd från "växellådshållet" eftersom bilden visar en fel monterad mellanxel
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av HerrVolvo2000
lennarte skrev:Angående Hardyskivans montering, här står lite om vibrationer.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 39#p593910

Så här ser det uo om du lossar den från växellådan. Här ser du baksidan på "mellanaxel" kallas den
Hardyskiva.jpg
Så här ser den ut om du tar bort den, eller om du lossar stången och låter hardyskivan sitta kvar på växellådan så ser du "tappen" i mitten och den ska smörjas och "stickas in" i centrum på kardanstången. Baksidan på mellanaxelln är ju "förhöjd" och denna ska ju passa exakt i växellådans medbringare. Då "centreras" hela växellåda/kardanstång till en "enhet" och felar det på någon liten detalj här blir det vibrationer.
Hardyskiva mellanaxel.jpg
Detta menar jag med ovala hål.
Hardyskiva ovala hål.jpg
Nu är detta extremt, men är inte hålen absolut runda kan det bli vibrationer. Samma sak (som står i länken) om skruvarna inte är vända på rätt håll. Köper du en ny Hardyskiva står det hur den ska monteras, men har man inte det är det lätt att vända det fel

Jag får montera ner och kolla på hålen och smörja "tappen".
Tack för ett väl skrivet inlägg! :)
Användarvisningsbild
av White
HerrVolvo2000 skrev:
White skrev:Med största sannolikhet är det den nya stödlagerhållaren som är boven. I princip nästan alla som byter får problem med obalans pga
för lite flex i hållaren. Provade själv tre olika hållare innan jag hittade på KL Racing en som funkade och inte gav vibrationer.
Hej.
Detta: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/st ... axel-.html ?
Jepp! Detta kör jag med på min bil, funkar kanon på den.
av svenne61
På bilden av mellanaxeln tycker jag att centrerningen sitter på fel skruvar.
Ska den inte sitta på skruvarna som sitter på medbringaren från växellådan.
av mbuhre
Hur gick det?

Jag råkar ha drabbats av *exakt* samma problem, med skillnaden att det var en mek och inte jag själv som gjorde jobbet. Han är mycket trevlig och skicklig, inbillar jag mig, men detta problem var visst nytt för honom och jag vet inte exakt vad jag kan kräva. Det vore tacksamt om det var så enkelt att stödlagerhållaren är boven.

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]