Angående Hardyskivans montering, här står lite om vibrationer.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 39#p593910
Så här ser det uo om du lossar den från växellådan. Här ser du baksidan på "mellanaxel" kallas den
Hardyskiva.jpg (7.39 KiB) Visad 3143 gånger
Den bilden kan jag inte ansvara för, hittade den på nätet. Funderade faktiskt på om den var rätt monterad..... Här är en länk för hur det ska monteras
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 07_man.pdf
Mellanaxeln (styrtappen) ska monteras med samma bult som medbringaren på växellådan, inte som på bilden. Annars blir det lätt som 3-dje bilden
Så här ser den ut om du tar bort den, eller om du lossar stången och låter hardyskivan sitta kvar på växellådan så ser du "tappen" i mitten och den ska smörjas och "stickas in" i centrum på kardanstången. Baksidan på mellanaxelln är ju "förhöjd" och denna ska ju passa exakt i växellådans medbringare. Då "centreras" hela växellåda/kardanstång till en "enhet" och felar det på någon liten detalj här blir det vibrationer.
Hardyskiva mellanaxel.jpg (72 KiB) Visad 659 gånger
Detta menar jag med ovala hål.
Hardyskiva ovala hål.jpg (6.39 KiB) Visad 3140 gånger
Nu är detta extremt, men är inte hålen absolut runda kan det bli vibrationer. Samma sak (som står i länken) om skruvarna inte är vända på rätt håll. Köper du en ny Hardyskiva står det hur den ska monteras, men har man inte det är det lätt att vända det fel
Edit.
Ändrat lite i texten under bilden på Hardyskivan sedd från "växellådshållet" eftersom bilden visar en fel monterad mellanxel