Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Primärt ska jag ha den som bruksbil över sommaren. Sekundärt sen är planen att behålla den som andrabil med möjlighet att gå på tvären lite någon gång ibland men det är inte huvudsyftet. Så därför vill jag gärna ha en bil som klarar ett par besiktningar till och som är hyfsat fräsch att åka i. Ekonomiskt vore det säkert bättre att köpa en häck och chansa på att den klarar någon enstaka beaktning till.

Lite på samma sätt som alla hästkrafterna i V70n bara släpps ut någon gång ibland.
Om det är en bil man vill ha kvar skulle jag garanterat ha kollat norrut (Sundsvall uppåt) och gärna med få ägare. Som sagt miltal spelar inte så stor roll på en B230F, en som gått 20K kan vara i mycket sämre skick än en som gått 40K. Årsmodellerna 88(88b)-89(90) är det bra rostskydd på samt att de har 80tals stuk som efterfrågades. Det såldes också väldigt många 740 mellan dessa årtal så utbudet även efter alla dessa år är nog rätt bra. Dessa är nog också de snålaste modellerna (förbrukning) och tillbehör som ABS och airbag finns, men färre desto äldre årsmodell såklart.
940 är också en bra bil men är enligt mig överprissatt på blocket. Visst att den är RWD men betala 20K för en bil i halvslitet skick från 95 när du kan få en 05-06 med massor av utrustning för samma peng.
av NilsO
Kan svara på en detaljfråga vad gäller 940, och det är att på 940 så har årsmodellerna 91–92 problem med hastighetsmätaren. (Det gäller även 740 91–92 som har samma mätare.) Senare årsmodeller lider inte av det.

Tankmätaren brukar inte krångla på 940, åtminstone inte i samma utsträckning som på 740 där det ju är standard.
Användarvisningsbild
av Nexus
vettefan om jag håller med att 88b är bättre rostskydd på. Har svetsat golv, länkarmsinfäsningar, balkar, baljorna i bagaget, batterihylla. Ändå har bilen varit extra rostskyddsbehandlad av förra ägaren
Dom har ju helgalvad kaross i vilket fall.
Ja batterihyllan åkte jag med på för något år sedan samt rost i alla hjulhus på diverse ställen. Jag har dock en 88A och inga plastskydd. Men så som det saltas nuförtiden så är det inte så konstigt att allt tok-rostar. Vad är det för fel på grus på mindre vägar eller måste man salta extra för att pusha fram dubbfritt :D
De saltar ju t.o.m i Jämtland så att renarna blockerar vägarna :)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LRa ... de-det-har
Nexus skrev:vettefan om jag håller med att 88b är bättre rostskydd på. Har svetsat golv, länkarmsinfäsningar, balkar, baljorna i bagaget, batterihylla. Ändå har bilen varit extra rostskyddsbehandlad av förra ägaren
Du har redan skrivit svaret på frågan, Ändå har bilen varit extra rostskyddsbehandlad av förra ägaren
Om man gör detta innan bilen tas i trafik kanske, men göra det efter några år.... Njae det kan göra mer skada är nytta. Min 745-a är endast behandlad (några gånger i början på 2000-talet) men vegetabilisk hydraulolja (av samma typ som användes i skogsmaskiner) när min svåger hade den. Jag hade en verksamhet då under några år där jag sprutade mina, kompisars och bekantas bilar med begagnad sådan olja. Vi hade den i hydraulikaggregat på jobbet på den tiden. Många gjorde behandling varje år och dom bilarna rostade inte. Oljan var baserad på lin och rapsolja och "kröp in" överallt. Verksamheten fick läggas ner när jag började jobba dagtid (jobbade 2-skift på den tiden) och senare sålde ägaren lokalerna. Fortfarande (15 år efter) är det "folk" som hör av sig om att få bilen sprutad.
Jag tar med mig:
Var kräsen.
Pruta.
Exemplar trumfar årsmodell.

:)

Sen har jag inte helt släppt tankarna på en 850 heller så får väl se vad det blir här framåt våren. En T5:a vore ju kul på ett helt annat sätt..
Sett ett par kandidater gå förbi så jag tror jag har en ganska bra bild av vad jag ska kräva för pengarna nu.

Men jag avvaktar lite till. Jag vet inte säkert om jag ens kommer att ha glädje av en bil till förrän om någon månad eller så.
SBergdahl skrev:Men jag avvaktar lite till. Jag vet inte säkert om jag ens kommer att ha glädje av en bil till förrän om någon månad eller så.
Min erfarenhet av detta är ungefär, behöver man ingen bil finns hur många som helst att välja på. Skulle man behöva en med får man ta vad som erbjuds.... :| Men lycka till med letandet. Jag kollade runt lite (745-an börjar bli allmänt sliten och bulig) förra våren (mest för att se vad som fanns) Det fans då ett antal (till synes) fina och hyfsat lågmilade, välutrustade 960. Kollade bara efter herrgårdsvagn, men det fans flera sedaner. Det lilla jag kör är bensinförbrukningen av mindre betydelse och det hade varit spännande ätt etanolkonvertera en 960.... :lol:

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]