Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av biltemakorv
Jag får tacka så mycket för alla svar, jag har bestämt mig att göra mig av med den och acceptera att detta va en förlust affär då jag inte kommer ha tid till att mecka med bilen och diverse pga jobb.

Men är tacksam för all hjälp jag fått!
MvH Martin
av biltemakorv
Nu är det ett sista försök, ska ut mäta knacksensorn och se om den ger ifrån sig något eller är helt stendöd.

Har även lagt upp ett klipp på youtube då det visar lite bättre med hur jag menar.

https://youtu.be/DE08PtAqrL8

Den är kall medans jag filma, dock så är den exakt likadan när motorn har blivit varm
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla på kablarna under insiget, dom kan vara ganska anfrätta och dåliga. Har bytt till "bättre begagnade" på min i samband med att jag bytte packningen till insuget. En läcka där (aldrig så liten) kan störa tomgången ganska mycket. Det finns ett extra kontaktstycke som inte används som "hänger" där i närheten. Det passat både på temp.givaren till motorstyrningen och till knacksensorn, kanske blivit fel någon gång?? Har inga uppgifter om ohm eller moment till knacksensorn, men den ska sitta fast, ingen smörja mellan den och blocket och skall dras med exakt moment. Ser ut så här och sitter ungefär mellan 2-an och 3-ans cylindrar. den som sitter ovanför är temp.givaren för instrumentet
temp och knack givare.jpg
temp och knack givare.jpg (99.24 KiB) Visad 328 gånger
1 är givaren temp.mätaren för kylvätsketemperaturen i mätarhuset.
2 är knacksensorn
3 är kontaktstycke ti AC-kompressorn, det är inte det jag menar som kan förväxlas
4 här sitter temp.givaren för motorstyrningen

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]