Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoo945
#1141462
Hittade den här avklippta och pluggade slangen, antar att det är den 8)
Bild

Varför skulle man vilja klippa av den? Samt varför skulle man vilja koppla på ett t-kors på slangen strax efter instrumentpanelen där man kopplar på en 50cm slang på som slutar i tomma intet?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1141558
Är det en turbomotor kanske det varit en mätare för turbotrycket ?:-/ ?:-/
av Volvoo945
#1141564
lennarte skrev:Är det en turbomotor kanske det varit en mätare för turbotrycket ?:-/ ?:-/
Ahaa, man kopplar en lös-/eftermarknadsmätare på den slangen :idea: (är en ltt med lite påställt ladd)
av Volvoo945
#1141813
Det är inte påställt mycket, max som en ftt.

Men problem 2 kvarstår även med ny slang direkt från insuget till mätaren ?:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1141928
Med en sådan här mätare kan du kolla om du har vakuum i slangen. Det kan ju vara fel på motorn så det inte blir vakuum. Blir det vakuum på denna mätare är det ju fel på den i bilen. Kanske därför det varit kopplad en extern mätare? Det kanske varit för högt tryck på turbon vid något tidigare tillfälle så den gått sönder. Detta är ett instrument som användes mycket på verkstäder förr, innan det fanns elektriska instrument. Mätt vakuum på tomgång säger mycket om motorns kondition, den går dock inte att mäta bränsletrycket på en insprutningsmotor
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016980/
av Volvoo945
#1141934
lennarte skrev:Med en sådan här mätare kan du kolla om du har vakuum i slangen. Det kan ju vara fel på motorn så det inte blir vakuum. Blir det vakuum på denna mätare är det ju fel på den i bilen. Kanske därför det varit kopplad en extern mätare? Det kanske varit för högt tryck på turbon vid något tidigare tillfälle så den gått sönder. Detta är ett instrument som användes mycket på verkstäder förr, innan det fanns elektriska instrument. Mätt vakuum på tomgång säger mycket om motorns kondition, den går dock inte att mäta bränsletrycket på en insprutningsmotor
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016980/
Det är sug i slangen, ganska bra tycker jag till och med. Kände med fingrarna runt mätaren på baksidan ifall det var något glapp men jag hittade inget. Tog tryckluften och blåste i slangen från insuget ifall det var stopp någonstans, men det hjälpte inte heller.

Känns som mätaren har "fastnat" ??:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1141944
Utan att veta för mycket om förre ägaren eller turbotryck i övrigt. Kollat lite på "eftermarknads" turbomätare. Dom flesta "går" till 2bar, någon till 2,2bar. Tvivlar på att Volvos original mätare (utan siffror) "går" såpass högt. Original laddtyck är väl 0,5ba (FTT) och om man "hammaökar" laddet kan man enkelt öka till 1,3, 1,5 kanske. Men om något "gått" fel och den tillfälligt "rusat" till typ 2bar eller något, håller original mätare för det?? Du kanske kan suga i slangen till mätaren och känna om den är tät?? Det ska vara helt tätt, och sätter du tungan för ska du känna om det läcker in luft eller inte. Det sitter förmodligen ett membran av något slag i mätaren som kan vara skadat eller läck på

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]