Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

16ventad skrev:Har tagit bort katalysatorn och efter det så började den gå lite bättre.
Var har du då gjort av Lambdasonden?? Är inte det kopplad till "systemet" går motorn in i "limp home mode" och kopplar bort all reglering efter givare och den är körbar efter ett förprogrammerat "schema". Ett nödsystem så man ska kunna köra till verkstad ungefär.
lennarte skrev:
16ventad skrev:Har tagit bort katalysatorn och efter det så började den gå lite bättre.
Var har du då gjort av Lambdasonden?? Är inte det kopplad till "systemet" går motorn in i "limp home mode" och kopplar bort all reglering efter givare och den är körbar efter ett förprogrammerat "schema". Ett nödsystem så man ska kunna köra till verkstad ungefär.
Har svetsat dit en bong så lambdan är på samma plats. Utan lambdan skulle det väl lysa lampan i mätartavlan samt finnas felkoder så tror nog detta är iskick.
Om du kollat i katalysatorn så ska man utan vidare kunna se igenom dom små kanalerna (det kunde jag i min i alla fall), gör du det är det nog inte något större fel på den. Katalysatorn "gör" ju inget mot insprutningen, det sköter ju Lambdasonden, utan den "bara" renar avgaserna efter bästa förmåga. Det kan ju ske med varierande framgång beroende på hur mycket den får i sig. Ju mer illa motorn går desto mer får den ju att "bränna bort". Utan katalysator och en välmående motor klarar den ju inte sig igenom "nålsögat" nästa gång. När vi menar att avgassystemet måste vara tätt, betyder det inte att det inte får läcka ut några avgaser utan att det får inte "läcka in" frisk luft i systemet. Minsta lilla syre som kommer in stör insprutningsboxen eftersom Lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna (det finns alltid lite) och skickar signal till boxen om det. Har det kommit in syre efter förbränningen är ju syrehalten högre och då tror boxen att motorn "går magert" och ökar på mer mer bränsle. Detta fungerar till en viss gräns, går det över den så sätts felkod. Vad du kan göra (om allt annan är Ok) är att koppla bort Lambdasonden från systemet. Då går motorn efter det förprogrammerade programmet och det sätts felkod. Går motorn bättre då kan man misstänka att Lambdasonden är trasig och du får reda på om Lambda/motorlampan fungerar. Det är inte ovanligt att den är bortkopplad och/eller att "kommunikationen" mellan insprutningsboxen- diagnostikboxen- motorstörningslampan (är nog det rätta namnet) fungerar.
lennarte skrev:Om du kollat i katalysatorn så ska man utan vidare kunna se igenom dom små kanalerna (det kunde jag i min i alla fall), gör du det är det nog inte något större fel på den. Katalysatorn "gör" ju inget mot insprutningen, det sköter ju Lambdasonden, utan den "bara" renar avgaserna efter bästa förmåga. Det kan ju ske med varierande framgång beroende på hur mycket den får i sig. Ju mer illa motorn går desto mer får den ju att "bränna bort". Utan katalysator och en välmående motor klarar den ju inte sig igenom "nålsögat" nästa gång. När vi menar att avgassystemet måste vara tätt, betyder det inte att det inte får läcka ut några avgaser utan att det får inte "läcka in" frisk luft i systemet. Minsta lilla syre som kommer in stör insprutningsboxen eftersom Lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna (det finns alltid lite) och skickar signal till boxen om det. Har det kommit in syre efter förbränningen är ju syrehalten högre och då tror boxen att motorn "går magert" och ökar på mer mer bränsle. Detta fungerar till en viss gräns, går det över den så sätts felkod. Vad du kan göra (om allt annan är Ok) är att koppla bort Lambdasonden från systemet. Då går motorn efter det förprogrammerade programmet och det sätts felkod. Går motorn bättre då kan man misstänka att Lambdasonden är trasig och du får reda på om Lambda/motorlampan fungerar. Det är inte ovanligt att den är bortkopplad och/eller att "kommunikationen" mellan insprutningsboxen- diagnostikboxen- motorstörningslampan (är nog det rätta namnet) fungerar.
Tack för bra svar Lennart! Skall kolla allt det där, kan även tillägga att min katalysator var helt igen sotad.
sicnarf skrev:Gör rent tomgångsmotorn. Kolla tändkablar och se om de sitter fast ordentligt, kolla fördelare och rotor.
Gjorde rent tomgångsmotorn och kollade spjället osv... Nu går han bättre på tomgång men "slöheten" lever kvar.
16ventad skrev: Gjorde rent tomgångsmotorn och kollade spjället . Nu går han bättre på tomgång men "slöheten" lever kvar.
När jag kom så långt med min 16V motor, hade även kollat ett flertal gånger Lambdasonden med voltmätare att den "pendlar" som den ska så kopplade jag bort Lambdan, så den gick in i "nödläget" och då gick den bättre. Då bytte till en ny Lambda och sedan har den gått som bara en B234F motor kan. Glöm bar inte att nolla felkoderna, annars går den kvar i "limp hom mode".
av NilsO
Om man kopplar ur lambdasonden och startar motorn ska den gå perfekt på tomgång. (En stund, sedan tänds avgasreningslampan etc.) Om den inte går perfekt när man startar den utan sonden ikopplad finns något fel, som inte kan vara sonden, för den är ju urkopplad.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]