Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Att driva runt balansaxlarna kan omöjligt ta 10–15 hk
Det skrev jag inte heller, jag skrev att jag hört allt från inget till 10 - 15 hk, men att jämföra med generatorn är nog bättre. Inte om man har 4 st 100W extraljus förstås, då stjäl generatorn effekt. Fast dom är ju inte på hela tiden..... Vi har på jobbet massor av sådana kuggremmar till olika drifter och en 10 kW motor som driver något har inte så förskräckligt stora remmar, men 8M remmar i ungefär samma bredd som balansremmen sitter i drivningar på 2 - 5kW, så en eller annan hk är det nog
av NilsO
Nja, knappast en hel hästkraft :)

Om du känt på hjulen till balansaxlarna vet du att de går tämligen obehindrat runt (åtminstone gör de de på en motor där de normalt används). Så är det även när motorn driver dem. Den lilla effekt som går åt är den som krävs för att övervinna friktionen i remmen och lagren. Om man gjort någon anordning med en vev eller trampor så hade antagligen både du och jag orkat hålla balansaxlarna igång på motsvarande motorvarvtal utan någon större ansträngning. (Vilket för normalt tränade människor innebär en effekt på några tiotals Watt.)

Elsystemet i 740 med bränsleinsprutning drar grovt räknat 200 W vid körning med halvljuset påslaget, kupefläkt etc avstängda, alltså ungefär en fjärdedels hästkraft. Samma belastning ger alltså generatorn på motorn (i praktiken lite större på grund av förluster). Det måste vara mer än vad balansaxlarna gör.
av Mogge16v
lennarte skrev:
NilsO skrev:Att driva runt balansaxlarna kan omöjligt ta 10–15 hk
Det skrev jag inte heller, jag skrev att jag hört allt från inget till 10 - 15 hk, men att jämföra med generatorn är nog bättre. Inte om man har 4 st 100W extraljus förstås, då stjäl generatorn effekt. Fast dom är ju inte på hela tiden..... Vi har på jobbet massor av sådana kuggremmar till olika drifter och en 10 kW motor som driver något har inte så förskräckligt stora remmar, men 8M remmar i ungefär samma bredd som balansremmen sitter i drivningar på 2 - 5kW, så en eller annan hk är det nog
Kanske dum fråga men hur kommer jag åt att klippa remmen på lättaste sätt
av roh66
Hej!

Du kan ta lös kåpan som sticker ut till höger på motorn. Den är delad så du behöver inte ta lös remhjulet på vevaxeln.
Fig.nr: 3 på bild.
b234f.jpg
b234f.jpg (10.55 KiB) Visad 2133 gånger
Mvh.R.
av knugenalvin
Marlboroman skrev: mån 12 sep 2016, 14:11
NilsO skrev:Vad skulle vara fördelen med att ta bort balansaxelremmen?
Det finns 2 anledningar till att man tar bort balansaxelremmen:

-Dels så slipper man risken att balansaxelremmen går av och lindar in sig i kamaxelremmen med kostsamma motorskador som följd.

-Dels så gör det motorn lite piggare. Exakt hur mycket man kan vinna i effekt på att plocka bort remmarna är omdebatterat, men det finns en liten vinst att hämta där.
tja klippte nyss balansremmen och efter en stund så tändes motorlampan/lamda lampan (jag var ute å sladda)
har ni några funderingar varför den tändes?? motorn går bra osv
740 98 b234f
Användarvisningsbild
av lennarte
Det har i alla fall inte med borttagning av balansremmen att göra. Kolla felkoder, när lampan lyser finns felkod/koder att hämta.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]