Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
NilsO skrev:Säker att föregående ägare ändrat mätarställningen? Annars är det ju vanligt att man byter hastighetsmätare på dessa eftersom den ofta krånglar.

Det går att ta isär mätaren och ändra ställningen på räkneverket hur man vill, men det är ungefär så pilligt som man kan tänka sig, och viss risk att man bryter sönder något medan man håller på.
Det är inte föregående ägare som har ändrat, men han sa att ägaren innan honom hade ändrat mätarställningen. Kan man kolla någonstans vad den riktiga mätarställningen är?
Nexus skrev:Ring fråga denna herren https://www.blocket.se/orebro/Matarhus_ ... ?ca=12&w=3
Jag fick samma mätarställning när jag köpte renoverar mätare till 740 in.
Njae, betala 1000kr+ är detta inte värt. Kan ju skriva upp i boken bara att mätarställningen inte stämmer, men skulle underlätta och vara roligare om mätaren stämde ungefär.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
volvo244gle skrev:Kör den moderna varianten av borrmaskin på hastighetsmätaren vetja! Koppla upp en Arduino eller annan programmerbar "hobbydator" och mata in hastighetspulser. :D
Men även om du simulerar +200 km/h så blir det ändå inte mer än 500 mil per dygn. :P
Så runt en månad ungefär då... Kanske rimligare att ta isär mätaren och justera den manuellt.
Haha nja, verkar lite för omständligt. Jag tar nog och ser om jag kan finna en med ungefär rätt mätarställning, eller bara vilken som helst som jag kan leka med och försöka ändra mätarställning på. Annars så skriver jag upp felaktigheten i serviceboken och så får det va. Det är ändå inte så noggrant.

Tack för svaren!
av MarioBrosus
Jag tänkte att det finns säker flera som har samma problem med mätarställning efter de bytta mätaren.
Många har undrat jag undrar om nån vet hur man ställer om mätarställningen på Volvo 940, inte trippmätaren alltså, utan hur långt den gått. Det kan jag svara på det är väldigt svårt att pilla ner alla småsaker som är nödvändigt för att ändra mätarställning såvida man inte jobbat med Omega klockor. Jag har jobbat med att laga iPhone och lagat urverk sänd mätaren till mig och säg vilka mil den skall stå på. Mvh. Mario Brosus.
Användarvisningsbild
av Derank
Det går aldeles utmärkt att ljustera direkt på kuggen, har gjort det på ett stort antal 740 och 940 då det begav si, hur enkelt som helst skulle ja säga
av MarioBrosus
Derank skrev:Det går aldeles utmärkt att ljustera direkt på kuggen, har gjort det på ett stort antal 740 och 940 då det begav si, hur enkelt som helst skulle ja säga
Ja så kan man också göra men då brukar sifforna inte komma exakt i led det brukar slå på en till 2 mm ag kan enkelt se sånt
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

Visa din semesterbil(d)

Lagom till att semestern började denna vecka […]

köpa en Volvo S / V60

Tänkte en 2016-2018 Max 15,000 mil Kommer k&[…]