Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tilly
Det handlar om hur dåliga de är från början. Är de rejält bleka och nästan som skrovliga när man känner på ytan på dem så kommer inte en överlackering bli särskilt lyckad då man fortfarande har kvar den torra och inte särskilt genomskinliga plasten under lacken. Därför bör man våtslipa med finkornigt sandpapper för att slipa av det översta lagret av plast tills det kommer fram "frisk" plast så att säga. Sedan klarlackar man.
av Rådlös
Förr i världen fanns det ett trick att färga om dåliga och blekta bakljus. Man skulle blanda pigment, färgpulver med zaponlack och måla på insidan. Zaponlack är en klarlack som man kan måla på polerad metall bl.a. Och färgpulver går säkert att köpa i småförpackningar i hobbyaffärer som t.ex Panduro och liknande.
Men detta gör ju inget åt utsidan. Jag skulle nog prova med Autosol där i ett sådant läge. Möjligen med vax efteråt?
av volvo244gle
Tack och lov så nytillverkas det fortfarande baklyktor till våra bilar, så jag tycker ju att man bör väga in detta innan man lägger timmar på att fixa till blekta lysen. :)

Jag brukar göra det lätt för mig och gnugga lyktglasen med svinto (stålull). Ytan ruggas upp och blir dessutom ren. Låt torka och spraya på klarlack.
Duger för att lysena ska gå igenom besiktningen iallafall.
av tommy12345302
min ena baklampa var blek på min 740, jag slipade o lackade den. Det blev bra- i typ 2 månader, sedan började det bli dåligt igen. Slutade med jag köpte nya, tror jag gav ca 1000 kr st från något webställe

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]