Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1097576
Som nämnts ovan, en skruvmejsel på startmotorn är ett bra test. Startar den då, är det stora möjligheter att det är tändlåset I alla fall. Alltså inte själva låset med nyckeln utan plattan med kablarna bakom. Starta med skruvmelsel låter mer avanserat än vad det är. På startmotorn sitter ju kabeln från från batteriet med den stor kabelsko med mutter, vid sidan om det sitter en (oftast) blå kabel med flatstift på höder sida om batterikabeln, framifrån sett (ibland sitter där en på vänster sida om batterikablen också). Dra loss den och lägg en skruvmejsel mellan flatstiftet och batterikabelskon. Se upp så du inte har växel i och se upp för fläktbladen. Du kan ta en startkabel från batteriet och "dutta" på flatstiftet med också . Det som "NilsO" skriver "På 850 mfl är det vanligt att startmotorn kärvar och drar för stor ström" är inte bara 850. När startmotorn blir gammal så brukar bussningarna till dom rörliga delarna bli slitna kan det bli "mekanisk kontakt" I starmotorn och den "trögar". I dessa fall (innan det går för långt) brukar motorn starta när den är kall, men det "trögar" (den går saktare och drar mer och mer ström) mer och mer ju varmare den blir.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]