Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Helmsv
Hej igen!

Har idag fortsatt med undersökningen. Det är inte sotigt mellan turbo och främre rör vad jag kan se, borde ju blivit sotigt om det funnits läckage då bilen sotar väldigt mycket.

Hittade dock lite att det var lite sotigt mellan turbo och grenrör, men det är relativt lite. Kan ett sånt läckage påverka lambdasonden så mycket att det ger felkod? Om så är fallet, är packningen där svår att byta?

Under fortsatt undersökning hittade jag också något jag tycker är konstigt. En skruv som sitter precis under grenröret och är skruvad i motorblocket, har skruvat ur sig en bra bit. (Den sitter väldigt tajt till). Det verkar som att den ska hålla en "ställning" till turbon på plats.
Jag funderar nu på om detta skapar vibrationer och skapar en läcka mellan turbon och grenröret som leder till att lambdan får fel värde?

(Vet ej hur jag lägger upp en bild, så jag har försökt förklara så gott det går.) :wink:

Mvh
Användarvisningsbild
av White
Det är mer regel än undantag att det blir ett minimalt läckage mellan turbo och grenrör, det sitter ingen packning där. Men det brukar
bara vara när motorn är kall, när den blir varm tätar det.

Riktigt att det sitter en konsol som stödjer turbon. Den skruven brukar gänga ut sig, det är samma på min. Det sitter dock en skruv
till i framkant och håller den. Som du säger är den näst intill omöjlig att komma åt, så jag har gett upp på min. Kan aldrig tänka mig att
det skulle ställa till något dock.
Användarvisningsbild
av lennarte
När det är så små läckor som det kan röra sig om när det gäller dessa fel är det inte för att det "läcker ut" avgaser utan att det "läcker in" frisk luft i avgaserna vi vissa tillfällen. Det rör sig om så små läckor att det inte alltid är lätt att hitta. Dock brukar det vilja bli lite svart, i alla fall om det "sotar" i bakre röret
av Helmsv
Okej, då är jag med. Skönt att slippa riva isär det. :)
Dock synd att inget uppenbart fel visat sig än.

Jag ska söka vidare efter läckage. Men om det finns en läcka så måste den väl finnas före lambdan för att det ska påverka på detta sättet?

Jag ska även provtrycka intercoolern för att se om det finns läckage där, funderat på om den har ett finger med i spelet. Hur många bar blir det i systemet, så jag inte bygger upp för mycket tryck?

Har fått tag på en lambdasond till jag ska prova med, jag ska även mäta på den efter att jag satt ihop övriga delar av bilen. Återkommer efter dessa test.

Förresten, kan insugspackningen läcka även om det inte ger utslag på tomgången när jag sprayar med startgas?

Tack för all hjälp än så länge!
Användarvisningsbild
av lennarte
Helmsv skrev:Förresten, kan insugspackningen läcka även om det inte ger utslag på tomgången när jag sprayar med startgas?
O-ja, visst kan det det. Jag gjorde av med en halv flaska utan att det ändrade tomgången. När jag sedan hade bort insuget för att byta oljafällan, (man måste det på B234f motorn) så var det ändå en läcka vid 4-ans cylinder. Det måste vara tätt hela vägen från LMM till Lambda om det ska fungera riktigt.
av Helmsv
Nu har jag hittat en liten läcka. Mellan lambdans infästning och främre röret är det en spricka. Ser dock inte att något läckt ut men kan ju mycket väl komma in luft istället som tidigare inlägg nämnt.

Kan ju mycket väl funkat innan eftersom det gamla avgassystemet var HELT upprostat och inte gav något vidare mottryck. Och då räckte det med att sprickan var igenrostad så ingen luft kom in.

Ska prova att svetsa igen sprickan när tid ges, hoppas verkligen att detta nu är felet. Låter i mina öron väldigt logiskt då ni säger att felkoderna brukar uppkomma vid läckage innan lambdan. :)
av NilsO
Ja, om du har möjlighet att svetsa ihop så är det ju något att prova. Antagligen så vidgar den sig väl också när det blir varmt. Koppla loss lambdasonden innan du (el)svetsar i avgassystemet, men för att komma åt där måste man väl ändå ta loss röret från bilen kanske.

Här är klartexten för felkoderna.
1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.
2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts. Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart. Eventuellt hög bränsleförbrukning. Olika körbarhetsproblem.
av Helmsv
Hej!
Har varit mycket så har inte hunnat svetsa förrän nu. Svetsade ihop sprickan i lambdasondens infästning och la även ett väldigt tunt lager tätningspasta mellan främre röret och turbon (väldig noga med att inget medel kom in i turbon eller röret).
Allting verkar vara i sin ordning eftersom jag kört ca 2 mil och inget har visat sig, varken något ryck vid gaspådrag eller felkoder. Underbart!

Summan av kardemumman: läcka i lambdasondens infästning och möjligtvis en läcka mellan turbon och främre röret.

Tack alla som har engagerat sig, det har varit till stor hjälp!

Mvh

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]