Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nicolai
sicnarf skrev:Skulle tro att den passar. Det är ju en 960. Kommer inte den upp när du söker med reg nummret på Biltema, Skruvat eller andra ställen?
Jag har kollat alla sajter jag kan komma på, men ingen anger att samma relä som till 200/700/900 ska passa även S/V90. Sökning på regnummer är utan resultat. Men, som du säger, rimligen borde det passa om det ska fungera på en 960.

Snålkörning blir förstås ett tema inom de gränser som det kontinentala trafiktempot tillåter. Frun glömde körkortet hemma, så jag har full kontroll över alla hastigheter och växlingspunkter. :) Bränsleförbrukningen kommer ni att kunna följa live på Spritmonitor (länk i signaturen nedan).
Användarvisningsbild
av frasse4
Nej det är inte samma relä, 960 har ju Motronic-sprut. En 960 ser ju ut som en 940, men under skalet delar den mycket mer med 850. Enligt volvos fickdatabok ska den ha relä med volvonummer 9130269.

Lycka till med resan!
av Nicolai
Tack, Frasse! Ja, det är ju ett annat bränslepumpsrelä än vad som anges för exempelvis 940. Däremot tycks 9130269 användas till ett flertal olika funktioner på olika modeller, däribland som ljusrelä på 940.

Finns det något standardrelä som kan användas, eller är det originaldel som gäller? En bekant ansluter efter någon vecka och kanske kan ta med sig reläet.
Användarvisningsbild
av TommyP86
I de -97 års 960 jag skruvat har det suttit ett sånt relä iaf. Märkt 103 har jag för mej. Sen om det är något underligt undantag vet jag ej, kika på din och se om det är likadant. Oavsett, är det inte bytt så köp ett nytt och byt det, istället för att ha det i reserv.
av Nicolai
Efter lite problem med AC:n http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3#p1093913) har ett nytt bekymmer uppkommit. AC-kompressorn byttes igår med framgång och efter dagens ca 30 mil kan det konstateras att kylan är bättre än någonsin.

Tyvärr måste verkstaden (som vi nu alltså har lämnat bakom oss) ha missat något vid återmonteringen av servopumpen (om den nu behövde demonteras) eller i annat fall ha skadat någon anslutning. Det droppar nämligen rejält med servoolja efter körning och nivån är långt under mätstickan. Tyvärr behöver vi komma ytterligare ca 30 mil imorgon, och i Frankrike är inte mycket öppet på en söndag. Jag hoppas i alla fall att jag kan lokalisera och få stopp på läckaget samt även få tag i ATF-olja som jag dumt nog inte hade med mig. (Ytterligare en lärdom inför framtiden...)
av Nicolai
Det gick att dra flera varv till på slangklämman vid pumpen... Nu tycks läckaget ha upphört. :)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]