Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Har bara goda erfarenheter av kamremmar från Biltema. De har varit av fabrikat Goodyear eller Continental, och det är väl hyfsat kända märken ändå.
Remmarna har passat bra och än så har ingen gått av.
Vet att för +10 år sen så sålde Biltema kamremmar av eget fabrikat. Kändes väl inte helt förtroendeingivande kanske med en rem för 98 kr, men den krånglade inte heller. :)

Det jag saknar mest är det silvriga Volvo-klistermärket som talar om när remmen än bytt. Men denna lapp kanske går att köpa separat?
av NilsO
Vad man däremot bör köpa på Biltema är de två låsverktygen till kamaxlarna resp. vevaxeln. (Ja, man kan såklart köpa dem någon annanstans också, men de är ganska billiga där.) Samma som till 850 mfl.
Användarvisningsbild
av lennarte
När jag bytte på kamrem på min 740 (16V motor) så fanns ju inte den på Biltema så jag käpte på AD-Center (Gates rem). Det sitter ju 3 st rullar på denna, en för att sträcka remmen och 2 st för styrning (sitter original yttererligare 2 st för balansremmen) så det blir ganska många pengar på en gammal bil. Jag snurrade på dom och det hördes ganska tydligt att det behövdes lite smörja. Jag borrade ett litet (2mm) hål i skyddsplåten på rullarna och med ett speciellt (spetsigt) munstycke till min fettspruta tryckte in lite nytt fett. Det blev som nytt, tyst och lite trögt. Efter att snurrat ordentligt på dom torkade jag av överflödigt fett som kom ut i hålet och en liten klick packningssilikon så har det funkat i några år nu (3 år sedan nu i sommar) 1500 - 2000 mil kanske. Dags att efterspänna remmen snart. "Dom andra" bilarna i min omgivning (utom frugans Passat 1,8T) sitter det Biltema remmar på. Frugans Passat blev för mycket jobb så det lejde jag bort. Man får ju "riva ner" hela bilen framtill ink. tömma AC anläggningen så hon tyckte det skulle ta för mycket tid på semestern att göra det. Får se hur det blir nästa gång.....
av Wizzman
lennarte skrev:När jag bytte på kamrem på min 740 (16V motor) så fanns ju inte den på Biltema så jag käpte på AD-Center (Gates rem). Det sitter ju 3 st rullar på denna, en för att sträcka remmen och 2 st för styrning (sitter original yttererligare 2 st för balansremmen) så det blir ganska många pengar på en gammal bil. Jag snurrade på dom och det hördes ganska tydligt att det behövdes lite smörja. Jag borrade ett litet (2mm) hål i skyddsplåten på rullarna och med ett speciellt (spetsigt) munstycke till min fettspruta tryckte in lite nytt fett. Det blev som nytt, tyst och lite trögt. Efter att snurrat ordentligt på dom torkade jag av överflödigt fett som kom ut i hålet och en liten klick packningssilikon så har det funkat i några år nu (3 år sedan nu i sommar) 1500 - 2000 mil kanske. Dags att efterspänna remmen snart. "Dom andra" bilarna i min omgivning (utom frugans Passat 1,8T) sitter det Biltema remmar på. Frugans Passat blev för mycket jobb så det lejde jag bort. Man får ju "riva ner" hela bilen framtill ink. tömma AC anläggningen så hon tyckte det skulle ta för mycket tid på semestern att göra det. Får se hur det blir nästa gång.....
Det finns ingen anledning att tömma acn på en passat för att byta kamrem. Man tar av stötfångarplasten och sätter "lock-carriern" i serviceläge bara -dvs skruvar i ett par långa bultar i befintliga hål och låter fronten glida ut ca 1dm så man kommer åt. Kylarvätskan får man tappa ur så man kan lossa kylarslangarna dock. Då blir det gott om plats!

Bild

Vad det gäller kamremssatser rekommenderar jag kända märken, Gates, contitech, SKF mfl. Köper man från Tyskland är det ungefär samma peng som biltema här hemma, så jag ser ingen anledning att inte välja märkesprylar.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
Wizzman skrev:Det finns ingen anledning att tömma acn på en passat för att byta kamrem. Man tar av stötfångarplasten och sätter "lock-carriern" i serviceläge bara -dvs skruvar i ett par långa bultar i befintliga hål och låter fronten glida ut ca 1dm så man kommer åt. Kylarvätskan får man tappa ur så man kan lossa kylarslangarna dock. Då blir det gott om plats!
Detta får jag kolla upp då, tack för tipset. Fick dom uppgifterna när jag "kollade runt" lite då. Servicen på VW skulle kosta 8000sek mer vid den servicen som rembytet ingick och det var för dom skulle montera bort kylare och kondensor. Hur han gjorde som bytte det vet jag inte, men fortfarande, 5 år efter bytet hittar jag fortfarande skruvar som saknas bland frontplåtarna. Han får i alla fall inte byta den nästa gång. Läste i Haynes boken, men orkade inte så långt, när jag kom till kapitlet hur man demonterar fronten då tröttnare jag. Får kanske "studera" den igen eftersom jag inte läste igenom allt (engelska). Det börjar bli dags igen nu. Bilden är inte riktigt lik min (AWT-motorn). Passaten är från -04
av Waizguy
nivenko skrev:Ang leverantörer skriver skruvat på hemsidan "Vi samarbetar med flertalet ledande leverantörer såsom Bosch, Gates, LuK, INA och svenska SKF" så det verkar ju inte vara några okända tillverkare av delarna. Jag föredrar personligen mekonomen framför biltema då jag har haft dåliga erfarenheter av biltema med dålig passform eller att delen har inte varit till min bil överhuvudtaget.
Kjell
Mekonomen samarbetar också med flertalet stora aktörer men säljer även lågpris varianter. Skruvats egna märke som jag provat är det knappast SKF-klass på.

/// Waiz
av JANAWS
IMG_0749.JPG
IMG_0749.JPG (95.92 KiB) Visad 2254 gånger
Det blev etikett för 12:-
Dämpelement 1000:-
från Bilia.
Resten köpte jag från Vparts, remmen var Gates, rullar och vattenpump omärkta, 1424:-

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av JANAWS
IMG_2261.JPG
IMG_2261.JPG (88.71 KiB) Visad 2071 gånger
IMG_2262.JPG
IMG_2262.JPG (133.64 KiB) Visad 2068 gånger
IMG_2263.JPG
IMG_2263.JPG (92.71 KiB) Visad 2069 gånger
Nu har vi handlat grejorna på Volvo.
Det blev en satts för 238:- och då fick man inte med någon etikett.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]