Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Den där klimatpanelen har relät som styr kompressorns till- och frånslag inbyggt, och det är väldigt vanligt att lödningarna runt detta lilla relä blir dåliga.
Vet inte hur många jag har fixat. :roll:
Det är ändå ganska höga strömmar det handlar om till kompressorns magnet. En mindre lyckad lösning att låta ett kretskortsmonterat relä styra ut detta kan tyckas...

Ska du tvångsmata så lägg spänning på LP/lågtrycksvaktens stift (den på torkfiltret) som matas från klimatpanelen. På så vis så bibehåller du både säkerhetsfunktionen via HP/högtrycksbrytaren och temperaturregleringen via LP som cyklar kompressorn på och av.
Får kompressorn gå konstant så fryser förångaren ihop efter en kort stund.
En förbikopplad HP kan i värsta fall leda till sprängning om temperaturen skulle bli för hög och kylfläkten (som styrs via de två andra pressostaterna i kondensorn) av någon anledning skulle lägga av.
Användarvisningsbild
av lennarte
volvo244gle skrev:Det är ändå ganska höga strömmar det handlar om till kompressorns magnet. En mindre lyckad lösning att låta ett kretskortsmonterat relä styra ut detta kan tyckas...
Det borde kanske gå att "förlänga" kablarna on montera ett "riktigt" relä i närheten?? Sitter detta kretskort på min 745 -88B med "vanlig" AC också?? Så man kanske ska "förbereda" sig. Sedan jag "fick igång" AC-n för 5 - 6 år sedan har den varit på nästan jämt
av volvo244gle
Ja ett vanligt extraljusrelä t.ex. som får ta lasten är antagligen en bra idé om man nu har panelen på bilden längre upp.

En 740 med manuell AC (skjutreglage) har ett separat relä som sällan krånglar. Det är grått om jag inte minns fel och sitter på sidan av värmepaketet bakom handskfacket.

Fungerande AC är guld värt i detta fina väder. 8)
Användarvisningsbild
av lennarte
volvo244gle skrev:En 740 med manuell AC (skjutreglage) har ett separat relä som sällan krånglar. Det är grått om jag inte minns fel och sitter på sidan av värmepaketet bakom handskfacket.
Det känns bra med "rätt" svar.
volvo244gle skrev:Fungerande AC är guld värt i detta fina väder.
Den är "Guld värd". Jag förstår inte hur man "stod ut" förr. När barnen var små hade vi en svart VW Passat -87. Visserligen med taklucka och vindavisare, men den var varm. Rekordet på den bilen var när ni hade parkerat den vid en husvägg mot ett brant berg i västerläge när vi var en vecka "på havet" i Bohuslän. När jag skulle hämta bilen stod innertemperaturmätaren på 72°. Det "slog ut" telefonen (fast monterad Ericson Hotline)
Användarvisningsbild
av erikn
En kompis till kollegan på jobbet kom ut till bilen förra sommaren. Han hade glömt en oöppnad Cola-burk i burk-hållaren. Den hade exploderat, blev sanering av hela inredningen efter det. Så nog blir det varmt i bilen är de står i solen.
av ulfs
lennarte skrev:
volvo244gle skrev:En 740 med manuell AC (skjutreglage) har ett separat relä som sällan krånglar. Det är grått om jag inte minns fel och sitter på sidan av värmepaketet bakom handskfacket.
Det känns bra med "rätt" svar.
volvo244gle skrev:Fungerande AC är guld värt i detta fina väder.
Den är "Guld värd". Jag förstår inte hur man "stod ut" förr. När barnen var små hade vi en svart VW Passat -87. Visserligen med taklucka och vindavisare, men den var varm. Rekordet på den bilen var när ni hade parkerat den vid en husvägg mot ett brant berg i västerläge när vi var en vecka "på havet" i Bohuslän. När jag skulle hämta bilen stod innertemperaturmätaren på 72°. Det "slog ut" telefonen (fast monterad Ericson Hotline)
Tålde den inte värmen? Det var ju en "Hotline" :-DD
Användarvisningsbild
av lennarte
ulfs skrev: Tålde den inte värmen? Det var ju en "Hotline" :-DD
Nu var du bra rolig va :lol:
Den gick att "återställa" på "radioverksta'n" och jag använde den ända tills NMT-systemet lades ner i mitten av 2000-talet. Då som "fast" telefon, (över 20 kg men egenbyggd "apparatlåda med 4 st 6V 7Ah UPS blybatterier, inbyggd laddare och nätaggregat för 220V) i den verkstadslokal jag hyrde fram till c:a 2005, därefter hänger den i garaget hemma. Fungerar fortfarande, men den hittar inget nät längre.
av oveg
Kopplat 12V till lågtrycksvakten, nu går det att köra utan att torkfiltret fryser. Magnetkopplingen på kompressor tar ca 3 amp så då räcker det med en ryck o slit kontakt

Nytt problem, det är en lättturbo i motorn och börjar dra mycket bensin
1,3 LIT/mil blandat körning
Är servad går fett
Finns det någon chip installation för ekonomi o trimning till 945?
Kör den som arbetsbil
Ove

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
Har den plötsligt börjat "dra mer" är det ju något fel som uppstått. Är det i samband med att AC-n börjat fungera?? Den "tar" ju någon dl.
av volvo244gle
Bara att montera en strömbrytare då så funkar det nästan som styrningen via klimatpanelen, om du inte känner för att löda i denna som sagt.
Det man tappar med direktström är främst startfördröjningen på kompressorn. Men tänker man till lite och väntar tills efter att motorn har gått igång med att dra på på AC:n, och inte håller på och slår av/på den i snabb följd så ska det vara lugnt.

Ang. hög soppaförbrukning så suger AC:n som sagt en hel del kraft, flera hk, när den är aktiv. Detta översätts naturligtvis till högre bränsleförbrukning.

1.3 l/mil låter mycket ändå. De LTT jag kört har legat ganska precis på 1 l/milen blandat.
Börja med att ta ut felkoder. På din bil krävs det dessvärre lite pyssel eftersom man måste tillverka en egen "blinkdosa" till koderna. (sök här på forumet för info ang. detta)
Tänkbara orsaker kan vara en trött lambdasond, dålig LMM eller något luftläckage.

Vad gäller chip (programvaran till motorstyrningen) så finns det en del att välja på och åsikterna går isär. Åker med Vikingchip Ecomax nu och är helnöjd. Körde BSR innan och var absolut inget fel på den heller.
Montera sen en tryckklocka för 0,8 bar (och gärna grövre avgas med samt förstärkt tryckplatta+lamell) och du kommer få en mycket trevligare karaktär på motorn och lägre soppaförbrukning med om du håller igen på turbon. Vilket antagligen kommer bli svårt men... :twisted:

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]