Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1081955
P165B skrev:Blev väldigt tyst här när det blev snack om larmet....
Larm är lite besvärliga saker. Jag ka tyvärr ingenting om hur larmen funkar, det jag skrev var bara en tanke eftersom blinkerslamporna blinkar när man larmar/larmar av, Kanon när det "löser sig, oavsett hur det fixas, risken finns att det kommer tillbaka....
av rid54
#1081969
Nu verkar det ju överspelat, men "fukt" kan inte leda ström tillräckligt väl för att tända en 12 V lampa, än mindre tre stycken; det måste till riktig metallisk kontakt. Det verkar inte otroligt att det varit något knas med larmets anslutning till blinkern, eller att det varit ett temporärt fel i blinkreläet eller i varningsblinkerskontakten. Det du kan göra om det återuppstår, är att dra ur säkringar som är relaterade till blinkers, larm och annat som kan vara tändningsoberoende. Vanlig blinkers går ju via tändningen, men inte varningsblinkers. Släpvagnskontakten kan ställa till mycket, men om du har en sjupolig är det väl inte ständig plus på någon pinne i den? Det måte ju vara "ständig plus" som läcker över till vänster blinkerskrets eftersom det räckte med att lägga på batteripolerna. Hoppas du slipper mer trassel.
#1353702
Hade samma problem här om dagen. Bilens batteri var stendött när jag kom ut. När jag laddade batteriet tändes höger blinkers. Kollade reläet men inga fel med det. Började ta ur säkringar så slocknade blinkersen när jag tog bort säkring nr 3. Är den säkringen som förser släpvagnskontakten med konstant ström. Vet inte om alla 940 hade konstant ström. Efter som jag inte drar husvagn så behöver jag inte den funktionen. Förövrigt fungerar släpvagnskontakten. Enkelt fixat :-) trodde först att det var något fel med larmet.
#1353718
rid54 skrev: tor 02 jun 2016, 08:07 .. "fukt" kan inte leda ström tillräckligt väl för att tända en 12 V lampa..
Jodå, har man ett par närbelägna kontaktstift med 12V spänningsskillnad, fukt och salt så startar en process som kallas elektromigration.
Metall flyttas på elektrokemisk väg och bygger en smal brygga mellan stiften så med tiden kan det bli så lite som något enstaka ohm resistans.
Räcker gott för att tända lampor :P (och tömma batteriet)
Fenomenet kallas dendriter (grekiska dendro = träd) eftersom strukturerna ser ut som trädgrenar. Kan bli riktigt vackert :-D
dendriter.JPG
dendriter.JPG (36.89 KiB) Visad 383 gånger

Släpvagnskontakten bör man spraya med olja då och då så slipper man korrosionsproblem. Och moderna bilar som har mängder med ständigt spänningssatt elektronik borde kanske inte överhuvudtaget stå utomhus på vintern då det är fuktigt och dimmigt både dag och natt.. :oops: Min (som är av äldre generation) står i garage i sällskap med en avfuktare :-)
#1353742
P165B skrev:Blev väldigt tyst här när det blev snack om larmet....

Ja nu när jag la på batteripolen så lyser inte blinkertsen längre ??:-/ (B) !!
Gillar när felen läker av sig själv :D Har inte gjort något mer än det jag beskrev tidigare

Mysko. Men det måste vara fukt någonstans som torkat upp?
Få bort eftermarknadslarm är enkelt.
Följ kabel från larmdioden så du hittar själva larmdosan.
Från larmdosan går kablarna antingen till säkringsdosa eller under ratten.
Sen är det bara att klippa bort kablarna..
Är bara 2 kablar du inte bara kan klippa, det är startspärren.
Där går 2 kablar till bilen, dom två kablarna ska läggas ihop .
Alla andra kablar är bara inlagda i befintliga kretsar.
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]