Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1058538
164forever skrev:Jag, och min pappa, (RIP) har dock aldrig haft några problem med V6:orna
Väl skött service, och ingen "slit och släng" körning så funkade dom väl så bra som andra motorer. Problemet var att oljekanalerna till kamaxlarna "bekade igen" vid för långa oljebytesintervaller, tror det rekommenderades 500 mil då, (samma problem som finns idag med Longlife oljorna) och kamaxlarna slets ner och det började knacka ungefär som för vid stort ventilspel. Det var samma problem på en del andra Peugot och Citroën modeller som hade samma konstruktion i vissa 4-cyl. modeller också. Även 4-cyl Ford med överliggande kam hade samma problem. Nu pratar vi -70 - -80-tal, denna konstruktion (typ av "vipparmar") finns nog inte idag.

Mvh
Lennart

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]