Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det behöver inte vara fruset i kylsystemet för att det ska börja koka. om du har en glykolblandning som tål ner till -20º och yttertemperaturen ligger på -15º så kan temperaturen genom kylaren (vid vissa tillfällen) sjunka till -25º (vindeffekten). Då blir kylarvattnet "segt" av iskristaller i den kallaste delen av kylsystemet (oftast nederdelen av kylaren) och det hindrar cirkulationen. Stänger man då av motorn/stannar bilen (luftflödet genom kylaren upphör) löser det upp sig själv och när man startar igen så funkar det. Detta löste vi förr genom att dra upp kylargardinen när det var kallt, alternativt skydda kylaren med kylarmaskering. Eller på senare tid, veckla ihop ett tomt ölflak (brukar alltid finnas tillgängligt :roll: ) och stoppa in framför kylaren eller mellan kylaren och kondensorn. Det har lagom storlek till min 740 i alla fall. Kylargardin fanns på alla bilar fram till mitten av -60-talet. Amazon -66 tror jag var sista Volvon som hade det (svärfar hade det på sin) Eftersom kylaren numera "ligger ner" så är det viktigast att "täcka" kyllaren på höger sida (där nedre kylarslangen sitter). Och ännu viktigare, glöm inte att plocka bort ölflaket till våren.... :lol:

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

Som Erik skrev, underredsbehandling skulle jag s&a[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]