Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Konstigt. 1400ohm oavsett om den är tom eller full.
Då borde ju mätaren ligga på tom hela tiden. Kan ju vara att armaturen är bränd med. Hittade två på skroten dock. En fick jag inget utslag alls, säkert jag som missat något och den andra fick jag 1300ohm.. inte du som missat en nolla? :s
Nej, det jag skrev ovan stämmer. Det kommer ur Fickdataboken. För säkerhets skull har jag nu kollat i en av Volvos verkstadshandböcker också. Dessutom har jag mätt på min egen bil, där får jag 50 Ω med tanken ungefär halvfull.

Säkert att du hittat rätt kontaktstycke? Original tror jag det sitter i främre kanten av den vänstra baljan. Det är fyrpoligt. Det finns ett par andra kontaktstycken däromkring, bl a för hastighetsmätaren (tvåpoligt) och för draget. Och kanske för annat, om bilen har larm eller någon annan extrautrustning.
Jaha. Hade det gått att ladda upp bilder här så kunde jag gjort det och då hade du direkt sätt att jag mätt på fel. Jag har nämligen mätt på stycket som vanligtvis dessutom ligger i en svart ask. Detta kontaktwtycke har bara två kablar.

Då är det alltså kontaktstycket med de fyra kablarna som jag ska mäta.. mellan vilka två kablar där Ska jag mäta? De två tunnare? (Som du nämnt något om tidigare, där jag tog slutsatsen om kontaktstycket med enbart två kablar.
Ja, det tvåpoliga kontaktstycket som är plomberat är till hastighetsmätaren.

Jag kan inte säga hur stiften sitter i kontaktstycket till tankarmaturen på rak arm. Men det brukar finnas en svart och en rosa eller orange ledning. De är till pumpen. De andra två brukar vara grå–vit och brun eller liknande. De är till nivågivaren.

Jag tror ledningarna till nivågivaren är tunnare på "bilsidan" av kontaktstycket, men kanske inte i den del som sitter på ledningarna till tankarmaturen. Så det bidrog kanske till förvirringen.
Nä, värdet ska inte ändra sig från det nuvarande om du fyller tanken. 2 Ω är korrekt värde vid full tank (det är ju väldigt nära 0 Ω jämfört med de över 100 Ω som det ska vara när tanken närmar sig tom).

Däremot borde värdet inte vara 2 Ω nu när tanken inte är full. Så det är inget tvivel om att givaren krånglar på något vis.

:)

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]