Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Tror de kan vara både grönt eller vit. Ska inte spela roll. Gå under bilen och titta på vevaxelgivaren. Se om den är skadad el ej. Ofta är de skavda och trasiga och man får såna symptom som du har.
av NilsO
Jodå det är samma bränsle- och tändsystem som på andra 940. Men årsmodell 94 med sugmotor har inte samma relä som de flesta andra 940. Den har ett enkelrelä – de flesta andra har ett dubbelrelä. Ditt relä sitter i bakersta raden (dvs närmast säkringarna) näst längst till höger.

Men å andra sidan går inte tändsystemet på det reläet. Tändsystemet fungerar även om man tar bort bränslereläet. (Detta gäller specifikt 940 -94 med sugmotor – inte alla 940.) Så det måste vara något annat som är fel om den inte tänder på startgas.

Det finns ju en enkel funktion för att testa vevaxelgivaren. Prova det!
av chopchop
varit ute och kollat så vevaxelgivaren är hel via diagnosuttaget vilket den är(använde länken som finns i denna tråd) !! så nu e jag lite på ruta noll igen men kollade efter gnista men såg ingen ska kolla imorgon igen när batteriet är fulladdat !!
men har ett gäng frågor igen .vilka delar finns inte med och ger felkoder?
antar dessa i tändsystemet :
tändspole samt spänning till denna
rotor
fördelarlock
tändkablar
tändstift

och dessa i bränslesystemet:
bränslepump
tankpump
bränslerelä
"spridarrelä"radiorelä = ett fyrstiftat relä i motorutrymmet vid expansionskärlet
missat några delar som INTE skickar felkoder ??
för som sagt inga felkoder vare sig på bränsle eller tändsystem samt på vevaxelgivaren
Finns det några säkringar förutom dom som sitter bakom askfatet tex i motorutrymmet?
av NilsO
I princip är det så att motorn måste vara igång för att det ska kunna sättas några felkoder. Startar den inte så blir det inga felkoder. Inga av delarna du nämner ovan ger några speciella felkoder om de går sönder. Felkoderna som kan sättas handlar om sådant som har med reglering av bränsle-/ luftblandningen att göra – viktigt för avgasreningen men inget som går att koppla till att motorn inte startar.

Startar den inte får man felsöka på vanligt vis.
av sicnarf
Ja visst. Men tar du loss batteriet för att ladda det så nollställs alla koderna. Man får inga felkoder då trots att de finns. Bilen måste gå igång igen för att felkoder ska sättas.
av NilsO
Nej, det har nog inte satts någon felkod. Läs felkodslistan för 940 med LH-Jetronic och EZ116K :)

I princip inga av koderna som kan sättas har med sådant som ger motorstopp att göra.

Diagnossystemet (för bränsle- och tändsystemen) har mest att göra med sådant som påverkar avgasreningen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Man kan ju sammanfatta det med att är där inga felkoder så är ju felet någonstans bland dom "grejer" du nämner högre upp här. Men du har glömt en viktig/vanlig orsak till stopp på vägen, kamremmen. Har du kollat så kamaxeln går runt, att kamremmen är Ok ock inte hoppat??

Mvh
Lennart
av Rådlös
" men antar att den bör satt en felkod innan den stannade ?då den dog under körning ?? "

Det beror väl på hur den stannade? Antag att spänningsmatningen i tändlåset bröts. Då är ju det detsamma som att man stänger av med tändningsnyckeln. Ingen felkod. Om däremot någon sensor eller annan kontrollfunktion drabbades av någon glappkontakt eller avbrott, borde det ju komma en felkod att "sensor X, utebliven signal", eller liknande?

OBS! Detta är bara min hypotes. Vad som kan vara det verkliga felet vet jag inget om.
av chopchop
ok ska kolla kamremmen idag inget jag tänkte på !
bilen dog ju som om den fick bensinstopp dvs inte pga tomt batteri jag kunde köra på starten för att flytta bilen in till väggrenen och jag läste ut felkoderna innan jag tog loss batteriet för laddning det var inte tomt när jag läste felkoder utan kört slut det efteråt vid felsökning av bilen .men som sagt ligger nog i delarna som inte kan få felkoder så det blir ut med multimetern och se vilka komponenter som får ström och så vidare men först ska jag kolla kamremmen så jag inte felsöker i onödan
Optimering

Någon som provat dieselkraft optimering p&a[…]

Du har helt rätt. Ha en trevlig helg. Tror v[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]