Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gud
Hittar bara den främre givare och den ger 3700 ohm, efter att ha sökt runt så förstår jag det som att den ska ligga mellan 200 - 400 ohm.

Är det någon som kan bekräfta detta?

Den andra skall tydligen ligga i bakkant av motorn men det finns så många kablar där så någon får gärna beskriva hur den ser ut och var exakt den sitter.
av Gud
Tack för svaret men jag fattar inte riktigt, måste bilen vara varm när jag ska mäta? Någon som kan beskriva hur denna mätning skall utföras tack.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Nja motsåndet varierar ju med värmen
0C-- about 6000 ohms within a range of +/- 10%
20C -- about 2300 ohms
40C -- about 1300 ohms
60C -- about 600 ohms
80C -- about 300 ohms
100C -- about 190 ohms
Den mest exakta mätningen får du väll i en kastrull med vatten på spisen tillsammans med en termometer som du litar på.

Annars så kan du ju mäta strömen iställe med givaren sittandes i motorn
Sitat från ovansående länk:
"With the control unit connected, connect a voltmeter across LH ECU terminals 13 and 5 (ground). This unit is in the passenger side footwell, under the plastic cover. Remove the cover of the large electrical connector to access the backs of the pins for the test. Turn the ignition switch ON.

20C the voltage should be 2.0 +/-.5v volts.
40C the voltage should be 1.2 +/- .3volts
80C the voltage should be .5 +/- .2volts.
(Så med varm motor ska det inte vara över 0,5 Volt)

Sitat från ovansående länk:
"This sensor is at the rear of the head and requires a mirror taped to the firewall and a 19mm "open-end" wrench for removal (drain the antifreeze and remove the heater hoses first). Work from the top of the engine, standing on a stepstool and using a pillow on which to kneel. It has a 2-pin D-type connector mounted right on the brass housing. The large size of the connector keeps you from being able to get a good "box-end" wrench on it, but mine was not very tight anyhow (just very hard to get to). [Tom Irwin] Those rear ECT's are a pain in the ass."
av Gud
Okey mätningen utfördes i ca 12+ och gav då 3700ohm så då kan man nog anta att den funkar.

0C-- about 6000 ohms within a range of +/- 10%
20C -- about 2300 ohms

Den bakre verkar vare tuff och komma åt, finns det verkligen inget som är troligare än detta, är inte super sugen på å tömma ur all glykol. Ska se om jag inte kommer åt å mäta direkt på den.

Ingen som har någon annan idé på vad det kan vara, funderar fortfarande lite på lambdan jag.

Föresten så fick jag för mig att jag skulle kolla tändstiften för å se om dom är helt svarta man jag :shock: hittar inga, känner mig som en riktig dununge.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Stiften sitter under en kåpa :)
av Gud
FEL
Senast redigerad av 1 Gud, redigerad totalt 0 gånger.
av Gud
Aha, kanske i mitten mellan kammarna, ska nog kika lite där...

Tack för din fina hjälp Dobermann med mätningen.
av Gud
kollade stiften eller rättare sagt tänkte kolla stiften men mina tändstiftsverktyg gick inte att få ner i hålet.....skitbil.

nåja stiften ser rena ut uppifrån :?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Den främre tempgivaren har du absolut ingen glädje av att veta impedistansen i då den inte har ett dugg med motorstyrningen att göra på en 95:a. Utan du får nog krypa till korset och mäta upp den som sitter i bakkant på toppen!! Tyvärr.....

//David
av Gud
Okey, det var ju synd men fortfarande bätte att veta vad som bör göras än att inte göra något alls.
Är nog ingen omöjlighet att kolla den bara massor med vilja och vapenfett så kanske det kan gå, tyvär har man ju händer som får vilken smed som helst att bli avundsjuk :???:

Ska kolla den så snart jag hinner.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]