Om du läser i felsökningsschemat så står det något om att lampan måste fungera för att hydraul enheten ska fungera, kanske samma om inte diagnostikboxen fungerar. Såg att du hade en -97 års modell (missade det innan

), då sitter det ett OBD uttag i mittkonsollen, men det funkar inte med en OBD-läsare för koderna är ju samma som med det "gamla" systemet. Har du provat "ta ut" felkoderna med multimeter?? Denna beskrivning står i FAQ
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=31891
Från årsmodellen -96 kom ett nytt system, kallat: OBD2.
Dessa modeller har inget diagnosuttag under huven, utan ett 16-pols uttag mellan framstolarna.
Jag har "ännu" obekräftade instruktioner om hur man läser felkoder ur detta system med hjälp av en multimeter och en kabelstump.
*Tändning av.
*Anslut multimetern (inställd på DC-volt) mellan 3 och 5 = Bränslesystemet, (uttag 1 och 5 = tändsystemet).
*Vrid på tändningen till läge 2 (varningslampor i instrumentet tänds).
*kortslut mellan 3 och 5, en gång (en sekund).
*Nu börjar mätaren visa spännings-spikar. Typ: spik,spik, spik,spik,spik, spik,spik. Vilket motsv. 2-3-2.
Läs ur felkoderna igen genom att kortsluta en gång (en sekund) mellan 3 och 5. När samma kod(er) återkommer, finns ej flera att utläsa.
Koden 1-1-1 = Inga fel loggade i systemet.
Detta står på samma sida längre ner
Ett sätt att läsa felkoder på 940 96-98. (enda som jag har fått att funka efter att ha försökt att koppla ihop enlig autodatas beskrivning)
Tog en diagnosenhet från en äldre LH2.4
Köpte en obd2 kontakt.
Kopplade enligt nedan.
diag--------obd2
4-------------16 +12v
8-------------5 jord
2-------------3 bränsle
6-------------1 tändning
3-------------12 abs
ytterligare i obd2kontakten:
13 farthållare
7 SRS.
Jag gjorde med en sladd på 2m så kan man sitta kvar i bilen eller stå vid motorn och kolla felkoderna.
Det går inte att använda en OBDII läsare till dessa årsmodeller (om det inte är en USAbil eventuellt).
Sen är det bara att använda diagnosenheten som på de äldre årsmodellerna.
Jag tog från en 245-a, den har en längre kabel så man kan "skarva på" ett OBD2 uttag direkt på den. Har dock inte provat den själv ännu, skulle testa den på kompisens V40 -99 men han sålde den innan jag fick tillfälle.
Mvh
Lennart