Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej igen! Bytt allt nu, dvs nav/kransar och sensorerna fram. Funkar ändå inte, måste ju vara pumpen/boxen. Givaren på bakaxeln såg ut att vara i fint skick, passade på att spruta lite kontaktspray.

Ska läsa igenom det du skickade lite tydligare Lennart o kolla över eventuella övriga säkringar som har med ABS:n o göra. Kanske ska pröva o byta reläerna på pumpen med först, kan ju vara en utav dem som är kassa. Tur jag har en 740 -90 bredvid som också har ABS, kan jag bara flytta över reläerna o pröva så. Ska läsa ut om det är exakt samma box med, i så fall överväger jag att flytta över boxen från 740an med fungerande ABS o pröva så först.. Så segt o lufta o ha sig bara hehe :)
Om du läser i felsökningsschemat så står det något om att lampan måste fungera för att hydraul enheten ska fungera, kanske samma om inte diagnostikboxen fungerar. Såg att du hade en -97 års modell (missade det innan :oops: ), då sitter det ett OBD uttag i mittkonsollen, men det funkar inte med en OBD-läsare för koderna är ju samma som med det "gamla" systemet. Har du provat "ta ut" felkoderna med multimeter?? Denna beskrivning står i FAQ
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=31891

Från årsmodellen -96 kom ett nytt system, kallat: OBD2.
Dessa modeller har inget diagnosuttag under huven, utan ett 16-pols uttag mellan framstolarna.

Jag har "ännu" obekräftade instruktioner om hur man läser felkoder ur detta system med hjälp av en multimeter och en kabelstump.
*Tändning av.
*Anslut multimetern (inställd på DC-volt) mellan 3 och 5 = Bränslesystemet, (uttag 1 och 5 = tändsystemet).
*Vrid på tändningen till läge 2 (varningslampor i instrumentet tänds).
*kortslut mellan 3 och 5, en gång (en sekund).
*Nu börjar mätaren visa spännings-spikar. Typ: spik,spik, spik,spik,spik, spik,spik. Vilket motsv. 2-3-2.

Läs ur felkoderna igen genom att kortsluta en gång (en sekund) mellan 3 och 5. När samma kod(er) återkommer, finns ej flera att utläsa.
Koden 1-1-1 = Inga fel loggade i systemet.

Detta står på samma sida längre ner

Ett sätt att läsa felkoder på 940 96-98. (enda som jag har fått att funka efter att ha försökt att koppla ihop enlig autodatas beskrivning)

Tog en diagnosenhet från en äldre LH2.4
Köpte en obd2 kontakt.
Kopplade enligt nedan.

diag--------obd2
4-------------16 +12v
8-------------5 jord
2-------------3 bränsle
6-------------1 tändning
3-------------12 abs

ytterligare i obd2kontakten:
13 farthållare
7 SRS.

Jag gjorde med en sladd på 2m så kan man sitta kvar i bilen eller stå vid motorn och kolla felkoderna.
Det går inte att använda en OBDII läsare till dessa årsmodeller (om det inte är en USAbil eventuellt).

Sen är det bara att använda diagnosenheten som på de äldre årsmodellerna.

Jag tog från en 245-a, den har en längre kabel så man kan "skarva på" ett OBD2 uttag direkt på den. Har dock inte provat den själv ännu, skulle testa den på kompisens V40 -99 men han sålde den innan jag fick tillfälle.
Mvh
Lennart
Hej!
Jag byggde en egen felkodsläsare med hjälp utav den gamla sortens system med lampa samt lös OBD2 kontakt. Fick det inte att funka, misstänker att det är för jag har startspärr, då ska de tyvärr inte fungera.

Jag prövade dock med en verkstads felkodsläsare genom en bärbar dator, där gick det att felkodsläsa allt utan abs. Dvs motorstyrning osv osv.
Hade inga felkoder men när jag prövar med att felsöka ABS så står det bara att det är kommunikationsfel.

Farsan hade problem med sin Hyundai, ABS-Lampan lös.. Kan inte minnas om jag hann köra några felkoder men felet på hans var ABS-pumpen/enheten.
Problemet är LÖST!
ABS-Enheten/Styrboxen bredvid pedalerna satt inte i. Dvs kabeln var urkopplad. Kikade snabbt upp där vid ett annat tillfälle med då såg allt fint ut. Tjommen innan hade satt kabeln bak och fram. Hakarna var mer eller mindre i men ja, inte kontaktstycket.

Så min teori angående att något var "fel" med databoxen var rätt, felkodsläsaren kunde ju inte kommunicera med databoxen men med allt annat (motorstyrning osv).

Säljer min hemmabyggda felkodsläsare OBD2 om någon är intresserad, helt ny obd2 kontakt samt gamla systemet. 50kr!
Precis. Hade ju stuckit upp näsan där och då såg det ju fint ut. Den satt fast i "Krokarna" men var ju inte inkopplad.
Jag hade i alla fall ändå behövt byta minst en krans (Då han satt en ny krans på för 6mån sen) samt en sensor då den ena var stendöd. Så känns mest skönt o fått det fixat.

Tack som fan alla för hjälpen!

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]