- mån 19 okt 2015, 20:20
#1013454
Snitsigast är att mäta före och efter katalysatorn som Sicnarf beskriver. Dels kan man då se att halterna av CO och HC är lägre, och dels kan man se att lambdavärdet inte pendlar som det gör före katalysatorn. Genomsnittet är samma före och efter katalysatorn, men pendlingarna är mycket mindre efter katalysatorn om den fungerar. Det är därför lite nyare bilar än 940 har två lambdasonder – den ena före katalysatorn och den andra efter. På det viset kan motorstyrningen avgöra om katalysatorn funkar eller inte, och tända avgasreningslampan om den anar oråd.
Alternativet, om man bara har en enklare avgasmätare, är att nöja sig med att mäta efter katalysatorn (dvs i avgasröret). När man startar bilen någorlunda kall blir det då som att mäta före katalysatorn. Efter en stund, när katalysatorn kommit upp i temperatur och den katalytiska processen kommer igång, förändras värdena ganska plötsligt om katalysatorn fungerar. Lite förenklat.
Senast redigerad av 3 NilsO, redigerad totalt 0 gång.