Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av runte
White skrev:0,28 bar är normalt för en ltt.

Det går fint att schimsa klockan med brickor.

Wastegateklockan är det enda som sliljer.
Schimsade ut klockan med 4,5mm men skillnaden blev bara från 0,28 till 0,35 bar, trodde nog att det skulle ge betydligt mer, men om fjädern är klen så blir det kanske bara marginellt om man förspänner den ytterligare

Får nog satsa på en ftt-klocka, såvida det inte är något annat lurt
av runte
White skrev:Tror att fjädern i din klocka gjort sitt. När jag chimsade min 3,0mm laddade den 0,7 bar.
Tror som du, mätaren går blixtsnabbt upp till 0,35 bar men där tar det stopp, har just gjort en beställning hos Turbomeck på en ftt klocka
Får verkligen hoppas att min mätare visar någorlunda rätt :)
Bilen är gammal, jag är massor äldre, hur skall detta sluta????? ;)
Tack för supporten
av runte
White skrev:Haha! Känner igen det där! :wink: Själv är jag 45 men känner mig fortfarande som 18. :-)-)
Öjöj, kommer knappt ihåg tiden när man var så ung, det jag kan säga är jag har haft bilar i drygt 55 år (mestadels Volvo) och så här långt klarat mig utan att lämna in på verkstad frånsett någon krockskada (som inte är min likör). Turbomotorer var inte vanliga på "min" tid därav min okunskap om dessa, som tur är så finns det forum så man kan fråga sig fram :)
Har även i forntiden lekt en del med racing, is (23mm långnabb) samt bana, Volvo förståss

Man kan kanske tycka att hotta upp 945:an borde jag gjort långt tidigare, var faktiskt i stort bara ett knapptryck att beställa BSR:s stora paket för ett antal år sedan men en "oanmäld" fartkontroll kom emellan, sen har det legat i träda tills nu när jag märkt att det försvunnit lite effekt och jag tänkte att lite kan jag göra i alla fall för att få ordning på bilen igen :)
av runte
Hej, nu är jag här igen
Det visade sig per omg. när jag fick den justerbara wastegateklockan (Turbomeck) att min mätare var kaputt, graderad till 1 bar men stannade på 0.35 bar oavsett tryck
Har en Mekonomen laddtrycksmätare som jag ställt trycket efter till 0,65 bar, har idag testat med en mätare från BSR som visar 0,7 bar, ligger jag onödigt högt med tanke på närmare 40000 mil och inget bränslechip? Ingen hörbar spikning eller andra oljud från motorn, tvärtom bilen har aldrig gått bättre :)
Senast redigerad av 1 runte, redigerad totalt 0 gånger.
av runte
Ok, har gängat ut staget 0.5 varv så att det passar direkt på axeltappen och fick då 0,6 bar på BSR-mätaren, förutom lite brännskador på händerna förståss ;)
Känns som om jag gängar ut staget ytterligare så kommer WG-spjället stå lite öppet och det måste väl vara "obra"
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]