Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det ska inte gå att snurra ett hjul med "P" ilagt och ett hjul i marken. Bild på drivaxeln, den övre delen är "splinsad" och sticks in i bakaxeln. Snurrar hela denna axel, eller snurrar axeln och står den innersta delen still när du snurrar på hjulet? Snurrar den innersta delen med också är felet i differentialen i bakaxeln
Bild

Det gör i så fall att alla delarna i själva differentialen ligger i en enda "hög" i bakaxeln och gör att det fungerar som en diffspärr när du kör rakt fram men "konstrar och smäller" när du försöker svänga.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Drivknutarna på denna axel ser ut att vara sådana, att "utsidan" hänger ihop med axeländarna, så då kan man ju se läget rätt väl. Knutarna kan rasa så att det släpper mellan yttre o inre del, då syns det vid damasken. Emellertid kan även axeländarna ge sig (splinesen), så man måste nästan ut med axeln för att bli helt säker på vad som är problemet. Det är väl inte vanligt med riktig diffspärr på dessa bilar? En del har "slungdiff", som är nån sorts diffbroms, men den är aktiv bara i låg fart. Om diffen har nypt ihop så är det nog ett rejält problem och ett byte blir aktuellt.
Användarvisningsbild
av lennarte
rid54 skrev: Det är väl inte vanligt med riktig diffspärr på dessa bilar?
Nää, diffspärr finns vad jag vet inte på personbilar, men jag skrev att den beter sig/fungerar som om det vore diffspärr. När jag jobbade med bilar (även lastbilar entreprenadmaskiner, traktorer, lantbruksmaskiner) hände det att differentialen, rasade som jag beskrev det, på lastbilar när dom "glömde" att dom hade diffspärren i när dom kom ut på allmän väg med 15 ton grus på flaket (8 ton överlast...) Svetsdiffade bilar beter sig på samma sätt när belastningen blir för stor. Jag skrev som jag gjorde för TS skrev
AndyFox skrev:(inre drivknuten? snurrade med axeln.)
Mvh
Lennart
av AndyFox
lennarte skrev:Det ska inte gå att snurra ett hjul med "P" ilagt och ett hjul i marken. Bild på drivaxeln, den övre delen är "splinsad" och sticks in i bakaxeln. Snurrar hela denna axel, eller snurrar axeln och står den innersta delen still när du snurrar på hjulet? Snurrar den innersta delen med också är felet i differentialen i bakaxeln
Bild

Det gör i så fall att alla delarna i själva differentialen ligger i en enda "hög" i bakaxeln och gör att det fungerar som en diffspärr när du kör rakt fram men "konstrar och smäller" när du försöker svänga.

Mvh
Lennart
Hela den axeln snurrar plus den "skivan" eller vad man ska säga som ligger längst in mot diffen efter damasken som man ser lite av när man plockar bort däcket.

man kunde även dra axeln ut och in man kände att damaskerna var nog det enda som höll emot.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nästa steg är nog i så fall att tappa ur oljan för att se hur den ser ut. Det kan ju ge en bra "fingervisning" om tillståndet i bakaxeln. Är där en botten/avtappningsplugg (lnte alltid det finns) brukar det ibland vara en magnet i den. Då ser man om det år metallflisor på den
AndyFox skrev: man kunde även dra axeln ut och in man kände att damaskerna var nog det enda som höll emot.
Det ska gå att röra axeln ut och in, det har att göra med att när bilen fjädrar upp och ner ändras längden på drivaxel lite. Innanför damaskerna ligger det stålkulor eller rullar i spår som gör att den kan röra sig ut och in men den kan inte "snurra runt" i ändarna

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]