Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Waizguy
Kört 10 tusentals 740, mil och kan tillägga att skall bilen användas så som de låter, till vanlig hederlig körning så satsa all krut på däcken först och främst. Inge 300kr/st på däckonline köp då hellre begagnade typ förra årets hakkapelitta eller michelin osv bra med Dubb och bra med mönster.
Sand i bagaget har jag hört många som använder dock gör inte jag det, sand låter snarare som en nödlösning för att inte få spinn vid trafikljus och start i backe, får man ett kast så kastar det oavsett om det är sand i eller inte.
Jag tycker 700-serien är en pålitlig bil, den säger till redan på parkeringen att det är halt men en säker bil vet jag inte.
Allt är relativt och vad man jämnför med, det finns såklart 740is med både passiv säkerhet så som Airbag och som aktiv säkerhet såsom ABS.

Hur hög är din budget?
Som det redan skrivits så är inte 945orna långt ifrån i pris och där är det större chans att både airbag och ABS finns.
Givetvis den högst tråkigare (min åsikt) 855an är rätt billig och den har även modernare säkerhet.

/// Waiz
Användarvisningsbild
av skalman65
Den var en ganska enig panel att 745:an funkar bra på vintern. :-)-)
Har idag en 244 (skattebefriad) som gör sitt jobb, men skapar lite problem att få med våran hund därutav är ett byte på tapeten.

Har suttit och jämfört den fasta driftkostnaden (skatt + försäkring) på lite olika av Volvos hgv,

Fann då att den billigaste av 2-7-945 och 855.an var 945 (250:-/månad) om man inte byter till en 2-745 som är skattebefriad
(både 2 och 745 kostar 102.- ) en skillnad på 150:- /mån .
Nu kommer denna bil att rulla mycket lite, (max 500 mil/året) inte mycket med andra ord.
(vår 240 rullade ca 300 mil mellan senaste besiktningar, i stort sett bara kortresor på ca 1 mil).

Nu ligger funderingen på vad som är bäst titta på pengarna och välja en 2-745 från -87 (är ju i det närmaste skattebefriad) eller tidigare,
eller titta på en nyare 945 som blir modernare, lite säkrare men ändå ganska skruvbar.

Beträffande inköpsbudget så har vi satt den på ca 15.000 (för ett fint ex).

Hur skulle ni tänka?
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]