Malmstroem skrev:Om katalysatorn fungerar så ska det inte finnas någon skadlig halt av koloxid i avgaserna. (Just när bilen startas så fungerar inte katalysatorn, men när den blivit varm så...)
Nej, det stämmer inte.
Man får huvudvärk vid i storleksordningen 100 ppm koloxid i inandningsluften. Gränsvärdet för vad som är tillåtet i arbetsmiljö är betydligt lägre än så.
Avgaserna på en Volvo 940 med frisk motor och katalysator får innehålla 0.3 %, koloxid (3000 ppm), alltså 30 gånger så mycket. En sådan halt (i inandningsluften) vore direkt livsfarlig, och ger "huvudvärk, illamående och yrhet efter 5-10 minuter, medvetslöshet efter 30 minuter, död inom 1 timme" för att kopiera en googleträff.
Nu leds väl knappast
alla avgaser in i bilen, men visst kan det vara farligt även om mindre mängder avgaser som passerat en fungerande katalysator kommer in i bilen.
Det finns ett fel på trådstartarens bil. Det är en läcka, och går att hitta.