Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Neonknight
#1000817
Som Rådlös skrev skaffa en multimeter, finns från ca 100kr, sedan om man utgår från schemat som Lennart postat så borde det inte vara så mycket som kan vara fel, felet borde strängt taget vara någonstans i eller efter glödtrådsvakten då det enbart är höger halvljus som inte funkar, helljus är ok vad jag förstår.

Kolla att du har spänning efter säkring 20, om du har det fortsätt framåt mot lamporna, eftersom hel och halvljus har gemensam jord så borde det inte vara jordfel, men det kan ju vara någon kontakt som är oxiderad i spänningsmatningen fram till lampan t ex .
Om du inte har spänning före säkring 20 så borde det vara fel på glödtrådsvakten eller dess förbindningar efter mot säkring 20 då både vänster och höger halvljus matas från gemensam anslutning innan vakten, vore det fel innan skulle både vänster och höger inte fungera.


Edit: extra ord och syftningsfel korrigerade.
Senast redigerad av 2 Neonknight, redigerad totalt 0 gång.
av ultra
#1000831
Nu ska jag strax ut och börja igen.kan man lyfta upp hela säkringsdosan och kolla inunder.glödtrådsvakten,är det den gröna runda?passar också på och tacka för alla förslag.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1000835
ultra skrev:kan man lyfta upp hela säkringsdosan och kolla inunder.glödtrådsvakten,är det den gröna runda
Du får ta bort facket över elcentralen också, en skruv vid cigg.tändaren (under plasten) Så sitter det 2 "hakar" på sidorna, sedan är det "bara" att dra rakt ut och vända på den. Kablarna räcker gott och väl till växelspaken. Det kan vara någon eftermonterad kabel (typ radio) som kan strula eller om det klämmer någonstans, men annars är det bara att dra rakt ut. Glödtrådsvakten är den "gröna runda".


Mvh
Lennart
Bilagor
relaplacering.jpg
Nummer och namn på relä, alla finns inte på alla modeller
relaplacering.jpg (252.74 KiB) Visad 228 gånger
av ultra
#1001108
Lite pinsamt,har ju haft ur säkringarna och kollat.nu bytte jag alla fyra fastän dom var hela när lyset var på.då såg jag att lyset reagerade.så jag jufflade lite med säkringarna och så funkade det.törs knappt röra någonting nu.stort tack till alla som hjälpt mig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1001114
Om säkringarna sitter "löst" kommer felet med all säkerhet tillbaka. Säkringarna ska sitta ganska ordentligt fast. Jag brukar "vrida" lite på flatstiften och lite kopparpasta på, så det blir ordentlig kontakt.

Mvh
Lennart
av Neonknight
#1001162
Bra att det löste sig !

Kanske det var oxid i säkringshållaren eller på säkringens stift.

Jag som arbetat med elektronik i nästan 30 år skulle i alla fall starkt rekommendera att INTE använda något så kladdigt som kopparpasta i någon kontakt.
Man bör överhuvudtaget vara restriktiv med att tillföra något då olja och annat kladd som kopparpasta drar åt sig smuts som riskerar att förvärra saken i alla fall på sikt.
Är kontakten kraftigt oxiderad och har ett utsatt läge så kan man använda någon välplacerad droppe 5-56 efter att man avlägsnat oxiden för att förhindra att oxid uppstår igen, på en sak som en säkringsdosa inne i bilen som inte har ett utsatt läge bör det räcka med att dra ur/koppla i kontakten några gånger eller att i värsta fall att mekaniskt ta bort oxiden med verktyg.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1001180
Du har säkert rätt, i normalfall. Men om säkringen sitter "lite löst" (eller kabelskor i allmänhet) som det kan göra av värmen det blir om det är dålig kontakt så är kopparpasta (ej på spray) en god hjälp. Den är både skyddande och "dunstar " inte bort på "0-tid". Det är inte lätt att "klämma ihop" kabelskor som öppnat sig i och dom bör ju bytas för att det ska bli "rätt spänst" men i själva elcentralen så går det ju inte. Så därför brukar jag vrida lite på stiften på säkringarna och doppa dom i lite kopparfett/pasta som skydd, och det brukar fungera bra. Vet faktiskt inte om den är elektriskt ledande, fett brukar ju inte vara det. Men koppar är ju det... ?:-/ Kanske Grafitfett varit ett bättre alternativ, det har jag för mig ör ledande.

Mvh
Lennart
av Neonknight
#1001185
Visst är det kanske inte jättelätt att klämma ihop kabelskor som är glappa, jag brukar i regel göra det utan problem och med gott resultat iofs. Har faktiskt inte behövt rota något vidare i elcentralen på min nuvarade, tveksamt om jag ens behövt byta någon säkring ens, så jag är inte helt säker på hur det ser ut i detalj, jag utesluter dock inte att jag skulle kunna komma på något sätt att spänna ihop socklarna där om det skulle behövas, jag brukar vara rätt klurig :) .

Jag har inte forskat i kopparpastans ledande egenskaper, även om de är goda så tycker jag personligen att använda kopparpasta i detta fall i alla fall är sista utvägen om inget annat funkar då fett och olja är riktiga damm och smutssamlare och riskerar att orsaka problem om man inte passar sig.

Jag respekterar verkligen dina kunskaper Lennart, men i detta fall är vi kanske inte helt överens :wink: .

Mvh
Stefan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1001201
Med en smal mejsel kan man "knäcka till ryggen" på kabelskon, men det är inte alltid det blir bättre. Har dom varit varma är det som om härdningen gått ur och det blir aldrig lika bra ingen.
Man behöver inte ha samma åsikter för att trivas ihop, har varit ihop med samma "tjej" i 43 år och vi har varit gifta i 33... :lol: :-O)

Mvh
Lennart
av Neonknight
#1001211
Jag brukar först och främst klämma ihop de böjda delarna på ovansidan av kabelskon och med rätt tryck så brukar kabelskorna sitta väldigt bra sedan.

Helt riktigt så behöver man inte ha samma åsikter, då skulle man ju inte ha mycket att språka om och livet vore mycket fattigare. :)

Mvh
Stefan
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]