Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1000231
NilsO skrev:
Neonknight skrev:På min 945 Classic -98 så lyser de övre röda lamporna (och nedre) konstant när lyset är på
Men vad händer när man slår på dimbakljuset på din bil, då?
Bra fråga ! Är osäker på det, har knappt använt switchen, jag ska kolla vid tillfälle om jag kommer ihåg !.

Jag kan vara helt ute och cykla, men jag har en mycket vag minnesbild att jag testat och att lampan lyste starkare om man slog på dimljus. Som sagt när det gäller detta kan jag vara rejält ute och cykla, så jag ska försöka kolla vid tillfälle.
#1000326
nouton skrev:tja alla som svarat provade idag de var dimljus på båda sidorna tänders av knapp fan men nu har jag ett problem när jag bromsa på bilen lyser instrumentbrädan att lampa är paj men alla fungerar ändå ngn som vet hur man fixa detta
mvh
Pröva att byta lampor i båda bromsljusen till helt nya av samma fabrikat/modell i båda lamporna, glödtrådsvakten är en ganska enkel lösning som fungerar genom att jämföra strömmen i båda lamporna och om den ena drar mer ström än den andra så blir det felindikering, detta kan vad jag läst utlösas t o m av olika lampfabrikat på glödlamporna.

Jag har själv inte haft problem på det sättet vad jag kan komma ihåg däremot har jag haft oxid på kontakterna mellan den löstagbara lamphållarens kontakter och de i lamphuset på både min tidigare 745:a och min nuvarande 945:a och jag har själv åtgärdat det för några månader sedan genom att slipa med fint slippapper och nålfil och sedan lagt på 5-56 på kontakterna (OBS ! Endast kontakterna). Även oxid och dålig kontakt kan orsaka felaktiga indikeringar då oxid ger motstånd och påverkar strömmen.
#1000350
På min 745 (Säkert på andra också) är det mittre bromsljuset kopplat på ena sidans ordinarie bromsljus vilket betyder att ljusvakten "vet om" att det ska skilja mellan bromsljusen. Om man kopplar in t.ex dimbakljusen till bromsljusen (mycket vanligt förr i alla fall) så "rubbas" ju balansen och det kan ju tända varningslampan. Det kan ju vara något sådant som stör (också).

Mvh
Lennart
#1000635
Efter att ha kollat igår kväll så verkar det som jag har fel och White har rätt, det ser inte ut som det är original med den byglingen som är gjord. Även om den inte egentligen ser dålig eller amatörmässigt utförd ut så ser det inte ut som jag förväntar mig att det skulle se ut om det vore original.

Jag hade också fel om att dimbakljusknappen skulle göra någon skillnad, det gör den inte eftersom dimljuset i detta fall är kopplat direkt på vanliga bakljusets spänning.

Jag vet inte hur jag fått för mig att det skulle vara på annat sätt, men minnet är bedrägligt och jag kan eventuellt blandat ihop det med min gamla 745:a och även dimstrålkastarna på något sätt eller så har jag drömt det LOL :lol:

Är dock fortfarande något förvånad då jag som sagt är andra ägaren på bilen och den var relativt ny när jag köpte den och inte någon gammal häck som någon ung grabb mekat/moddat sönder och rejsat med. Jag tycker också att de bilar jag sett att dimljusen har varit på och man kan misstänka ha denna mod ofta har varit av senare årsmodell liksom min.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]