Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ew80
#989068
Det jag inte fattar är att bilen la av när jag stod på tomgång å sen alla vidare besvär , kan väl inte startmotorn paja när man står på tomgång? O sen ingen reaktion från densamme?, det hela är skumt minst sagt
Användarvisningsbild
av lennarte
#989080
Om startmotorn "hänger med" så blir det ju en våldsam utväxling mellan startkransen på svänghjulet och det lilla kugghjul i startmotorn. Det gör att startmotorn uppnår ett våldsamt högt varvtal så den kan mer eller mindre explodera. Strömmen till startmotorn "ligger ju då på" hela tiden tills batteriet tar slut. Det kan ju hända med nästa startmotor också om felet är kvar, och om det är detta fel.

Mvh
Lennart
#999427
Har inte kört bilen så mycket sen jag böt startmotor men var ute en sväng och helt plötsligt slutade frambelysningen funka samt instrumentbelysning la av och ett litet fint rökmoln kom upp ur huven, kollade och den halvnya startmotorn höll på o nästan brinna var varm som fn.... Vad kan va fel? Tänker kanske tändningslås? Jord? Några idéer om nån har? Går att rulla igång den dock funkar fortfarande inte belysning då Mvh Emil
#999431
Det kan vara ett problem med tändlåset, så att det inte "släpper" från startläget, då kan fenomenet som nämnts ovan inträffa (startmotorn "hänger med" och förstörs). Vad som händer i ett sådant fall är svårt att veta, men en totalkortis inuti startmotorn kan inträffa pga dess övervarv och det skulle dra ned spänningen och skapa stora problem i allmänhet. Ta bort startmotorn och prova att använda startläget i tändlåset fast mät upp spänningen i manövertråden (den tunna till startmotorn). Där ska bara vara spänning när nyckeln är i startläget. Startmotorn kan nog behöva bytas igen, tyvärr, men det är ingen idé innan du vet att nästa inte kan drabbas också. Rörande lyset så kolla säkringar/huvudsäkringar.
#999433
rid54 skrev:Det kan vara ett problem med tändlåset, så att det inte "släpper" från startläget, då kan fenomenet som nämnts ovan inträffa (startmotorn "hänger med" och förstörs). Vad som händer i ett sådant fall är svårt att veta, men en totalkortis inuti startmotorn kan inträffa pga dess övervarv och det skulle dra ned spänningen och skapa stora problem i allmänhet. Ta bort startmotorn och prova att använda startläget i tändlåset fast mät upp spänningen i manövertråden (den tunna till startmotorn). Där ska bara vara spänning när nyckeln är i startläget. Startmotorn kan nog behöva bytas igen, tyvärr, men det är ingen idé innan du vet att nästa inte kan drabbas också. Rörande lyset så kolla säkringar/huvudsäkringar.
Tack för tipset ska kolla det
#999450
lennarte skrev:Om du kollar ner på startmotorn så ser du en grov kabel från batteriet och en klenare vid sidan om. Den klena kommer från tänd.låset, och tar du bort den och ersätter med en kabel direkt från batteriet ska startmotorn gå runt. Var försiktig, ingen växel i och ingen tändning på. Funkar startmotorn nu så är felet i tänd.låset. Funkar det inte får du byta startmotor men det kan vara fel på tänd.låset ändå. Det händer ibland att startmotorn "hänger med" när motorn går p.g.a fel på tänd.låset och då blir det skrot av nästa startmotor också.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Om startmotorn "hänger med" så blir det ju en våldsam utväxling mellan startkransen på svänghjulet och det lilla kugghjul i startmotorn. Det gör att startmotorn uppnår ett våldsamt högt varvtal så den kan mer eller mindre explodera. Strömmen till startmotorn "ligger ju då på" hela tiden tills batteriet tar slut. Det kan ju hända med nästa startmotor också om felet är kvar, och om det är detta fel.

Mvh
Lennart


Detta skrev jag för 6 veckor sedan Läste du aldrig det??

Mvh
Lennart
#999522
lennarte skrev:
lennarte skrev:Om du kollar ner på startmotorn så ser du en grov kabel från batteriet och en klenare vid sidan om. Den klena kommer från tänd.låset, och tar du bort den och ersätter med en kabel direkt från batteriet ska startmotorn gå runt. Var försiktig, ingen växel i och ingen tändning på. Funkar startmotorn nu så är felet i tänd.låset. Funkar det inte får du byta startmotor men det kan vara fel på tänd.låset ändå. Det händer ibland att startmotorn "hänger med" när motorn går p.g.a fel på tänd.låset och då blir det skrot av nästa startmotor också.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Om startmotorn "hänger med" så blir det ju en våldsam utväxling mellan startkransen på svänghjulet och det lilla kugghjul i startmotorn. Det gör att startmotorn uppnår ett våldsamt högt varvtal så den kan mer eller mindre explodera. Strömmen till startmotorn "ligger ju då på" hela tiden tills batteriet tar slut. Det kan ju hända med nästa startmotor också om felet är kvar, och om det är detta fel.

Mvh
Lennart


Detta skrev jag för 6 veckor sedan Läste du aldrig det??

Mvh
Lennart
Jo det är sant får skylla på att minnet är lite halvdant ibland :)
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]