Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Hittade en beskrivning på en -91 940, där sitter givaren för ytterluften i friskluftintaget innan värme och kylpaketen. Den i högtalargallert är nog den som mäter solstyrkan. Är inte riktigt på "hemmaplan" här så du får googla lite mer själv om detta. Eller vänta på flera svar.

Mvh
Lennart
av davidbj
Hej
Det sitter totalt tre givare till accn en ovanför handsfacket (innertempen) en ytterluft, sitter längst ner i högra hörnet på värmepaketet. Och värmereglaget. Programverket som du hade på bild styr sedan allt med information av de tre givarna. Den mäter det totala ohm antalet, 100-200 ohm.
100ohm=full kyla 200ohm=full värme. Troligtvis har du dålig kontakt eller trasig ytterluftgivare då det är vanligaste problemet.
Det händer även att potentiometern i programverket är trasig. Om det inte löser sig får du höra av dig.
av PGOlofsson
davidbj skrev:Hej
Det sitter totalt tre givare till accn en ovanför handsfacket (innertempen) en ytterluft, sitter längst ner i högra hörnet på värmepaketet. Och värmereglaget. Programverket som du hade på bild styr sedan allt med information av de tre givarna. Den mäter det totala ohm antalet, 100-200 ohm.
100ohm=full kyla 200ohm=full värme. Troligtvis har du dålig kontakt eller trasig ytterluftgivare då det är vanligaste problemet.
Det händer även att potentiometern i programverket är trasig. Om det inte löser sig får du höra av dig.
Okej får leta reda på yttertempgivaren, vart närmare bestämt sitter den?

Såg även att värmereglaget är trasigt, potentiometern följer inte med det runda hjulet som visar inställd temperatur så får försöka beställa en ny sådan.

Har löst det hela nu provisoriskt med att plugga den slang som "suger" över programverket på varmt så nu kommer det kalluft.

Vet någon om det är jättehuvvamycket jobb att flytta ett "vanligt" AC system från en 740 GLE -87 till den här bilen eller är det bara att glömma? Känns som det skulle vara ett stabilare system då det är mindre som kan "rappla" eller vad säger våra experter inom området?
av davidbj
Hej
Potentiometern måste fungera, det är ett helt annat värmepaket när det inte är acc, potentiometern sälges löst på volvo, yttertempgivaren sitter på en oval plastbit där fläkten sitter, den sitter i två skruvar.
Du kan prova att sätta ett motstånd på ca 10ohm istället för tempväljaren bara för att prova. Alternativt kan du tjuvkoppla programverket, jag har uppgifter hemma om hur man gör.
Jag är på semester nu, jag kan kolla på söndag.
Lycka till
Användarvisningsbild
av frasse4
Sneglade i vadis och som nämns ovan finns ingen sollastgivare som på den nyare ecc. Det är lite dåligt beskrivet men det ser ut som om yttertempgivaren har en genomföring i torpedväggen till någonstans...
av davidbj
Hej
Om du har tagit bort handsfacket så sitter givaren i nedre högra hörnet i två st skruvar, den har två kablar, kontaktstycket är vinklat och vitt till färgen.
Den sitter in i värmepaketet och mäter ytterluften som kommer in i bilen.
av davidbj
Hej
Bara nyfiken hur det har gått med din acc, reparerade en bil igår med liknande fel, men den hade bara full kyla. På den hade det blivit kortis i yttertempgivaren. :D
av PGOlofsson
davidbj skrev:Hej
Bara nyfiken hur det har gått med din acc, reparerade en bil igår med liknande fel, men den hade bara full kyla. På den hade det blivit kortis i yttertempgivaren. :D
Hej
Det går inte nå vidare. Inga delar finns att beställa på Volvo, behöver ju en ny potentiometer till temperaturreglaget men alla delar till detta system har utgått, dom trodde mig knappt på Volvo när jag sa vilket system jag hade. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta.

Går det inte ta värmereglage och fläktvred från en med "vanlig" AC och sätta på den här? Dom har ju också vakuumslangar men det kanske inte går att få att fungera?

Ser så här

Däckdimension

Ska du ha så mycket gummi som möjligt […]

Hej, Gällen en S60, 2003 med 140hk. Skorrande[…]

Youtube-tråden

@fjohan82 , Men jösses, vilken manöver […]