Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo965
Jag börjar luta åt att det kan vara kamremmen som flyttat sig en kugg. Hur kollar jag detta. Hur vet jag att kamaxlarna är rätt? Kan den verkligen ligga en kugg fel utan att ventilerna slår i kolvarna? Kan jag komma åt kamremmen UTAN att demontera kylaren?
Användarvisningsbild
av frasse4
Den kan nog stå en kugg fel utan att de går i. Men OM det är ställbara kamdrev som på 850 så kan dreven vad jag förstår stå en halv kugg fel också och då kan man ju inte lita på markeringarna. Jag antar att enda sättet att vara säker på att de står rätt är med en tolk med vilken man låser både vev och kammar i rätt läge.
av Volvo965
Eftersom motorn gick perfekt innan vi bytte kamrem, så har jag svårt att tänka mig att kamdreven har ändrat sig i förhållande till kamaxlarna efter som de inte varit delade. Mest troligt är att en eller båda kamaxlarna står fel i förhållande till vevaxeln. ex. insug öppnar en kugg försent och avgas öppnar förtidigt.
När jag har satt kamdreven i rätt läge med markeringarna mot jacken i kåpan. hur vet jag då att den är rätt mot vevaxeln? Skall jag noll ställa motorn på 1:ans cylinder till ÖD: punkten eller hur går jag till väga? Finns där en märkning på vevaxeln också och i så fall var ser jag den?
Måste jag ta bort kylaren för att göra detta?
av Volvo965
Nu har jag kollat kamdrevens position och tyvärr står de helt rätt.
Kan det vara ett kabel fel någonstans som gör att elektroniken får fel värden från någon givare?
Där är vad jag kan se endast 2 jord kablar på baksidan av motorn, eller sitter där fler som jag missar.
Är där någon dom bytt härvan från tänd spolarna fram till kopplings plinten någon gång som kan ge mig några ideer.
Eller finns det hela härvor att köpa från baksidan av motorn fram till plinten?
av rid54
Nu kanske jag har missat nåt, men om du har felkod på LMM, har du undersökt denna komponent? Samma med Lambdasonden? Om den inte lirar alls blir det väl fråga om "limp - home" inställningar. Det kan förklara varför den går bra en stund (väntar på att komma i reglerat läge) men sedan ger upp (borde vara i reglerat läge men ingen/fel signal från sonden). Det är nog knappast nåt med tändningen/jordning etc jag skulle titta på i första hand. Uppmätning av tempsensorn kanske är en bra idé.
av Volvo965
Tack Rid54:
Viste inte att det fanns " limp home" system på denna modellen. Skall genast ut ock mäta upp lamda sonden och temp mätaren. LMM är bytt.
av Volvo965
Nu till dagens mätningar och en uppdatering.
Jag har bytt LMM, Tänd moduler. Mätt på allt som går att mäta Kabelhärva OK. Spjäll läges givare ok. Tempgivare 560mV varm motor. Tänd spänning OK Spridare Spänning OK 560mV tomgång 600 rpm. MEN lamda sonden blir jag inte klok på om det är rätt. Den far upp och ner i spänningen som en eka i atlant storm. Vid gaspådrag far den upp till 1 V för att lika snabbt fara ner på 0 V. vi jämn fart 70 Km/h och jämnt gas pådrag (mätt på spjällgivaren samtidigt) far lamda värdet upp o ner mellan 750-0 mV. det är så snabba utslag som mätaren kan registrera.
Vad jag mer har sett är att avgas röret är sot svart i utloppet och det har den aldrig varit förut.
KAN det vara lamda sonden som är kass eller???????? :???:
av rid54
Lambdasondens värden låter rimliga, det är så systemet jobbar. Bränslemängden varieras fram och tillbaks lite grann och sonden, som reagerar på syre i avgaserna, ger en utspänning som varierar i takt med denna bränsleförändring. Jag tycker det låter som sonden reglerar som den ska. Se här: http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola

I övrigt har jag inga idéer just nu....
av Gelis
Är du verkligen säker på att du fick kamremmen rätt?. 6:an är lite knepig ang detta, är lätt att lura sig att den sitter rätt.
När man lagt på remmen och kamdreven o vevaxeln står rätt enl. sina markeringar och man sedan släpper låsningen till den hydrauliska spännaren så brukar kamdreven dra sig 1/2-1 kugg fel. För att få till detta så får man ställa dreven lika mycket fel mot sina markeringar, spännaren drar sedan dreven till rätt position.
Viktigt att man drar runt motorn med spärrskaft några varv så man ser att märkningarna hamnar rätt.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]