Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! bryter in med en fråga till trådstartaren då vi troligtvis har samma bilmodell / Eller åtminstone kanske samma AC.
Jag har en 745 GL/ T med ECC Klimatanläggning, (Varianten med Temperaturvred & ``Snöflingeikon´´ på acknappen.
Det vill säga, Jag måste ha snöstjärnan intryckt för att ACn skall jobba.
Min fråga är: Har du någon Elektrisk kylfläkt framför Kondensorn ``ACkylet´´ ?
av Zeus
Har inte haft tid att fortsätta min felsökning än, därav inget svar. Men ska prova att mata ström direkt som du sa thunderace.

Och ja, där sitter en elfläkt
av Zeus
Har åter tagit upp projektet att försöka få igång ACn på den gamla volvon. Det jag funderade på nu är reläet som sitter på expansionskärlet. Fungerar acn om detta är trasigt? Vet att jag har gas och kompressorn verkar fungera. Sett i färdriktningen, är det höger eller vänster relä?
av Zeus
Har inte tillgång till multimeter, men byglar jag så går den. Men vad är det för relä som sitter bredvid spridarreläet på expansionskärlet då? Trodde det var till acn
av volvo244gle
Slut på köldmedium är nog det vanligaste felet när det gäller AC på 740. Kondensorn brukar läcka som ett såll från vänster gavel (sett framifrån) där alla lödskarvar finns. Undantaget är om man är lyckligt lottad att ha en kondensor med kopparslingor. Den kan faktiskt vara tät!
Vidare så går det lätt hål i främst ledningen mellan kondensor och kompressor. Just kompressorn kan också läcka från sina tätningar.

Jag hade nog testat att fylla på med gasol (Envirosafe, Duracool etc..) och sen letat oljiga fläckar där det kan tänkas läcka. De flesta sorters "ersättningsgas" innehåller dessutom spårmedel som lyser upp under UV-ljus.
Läcker det så är det bara att byta t.ex. kondensorn, eller prova med någon av de läcktätare på burk som finns.
av Zeus
Har byglat i kontaktstycket nu och kompressorn går. Hur länge vågar man tvångsköra kompressorn innan allt skär ihop? Trycker jag på ventilerna så pyser där ut gas så helt tomt kan det ju inte vara.
Användarvisningsbild
av lennarte
Är det gas kvar är det ju ett gott tecken. Du kan aldrig "se" hur mycket gas där är kvar, men om kompressorn har stannat, och fungerar vid tvångsstyrning så är det för lite för att säkerställa en bra funktion. Det brukar (på min 745-a) räcka 1 - 3 år om jag fyller i en burk av detta, http://envirosafe.se/webshop/view/envir ... gds-kit-ac
Sedan verkar det som det håller längre om man använder AC-n mycket. Jag har min ("vanlig" AC) på i princip alltid
En AC-anläggning läcker (i princip) alltid ut lite. Därför förbjöds den gamla R12 för många år sedan och numera är R134A ersatt med en gas liknande den ovan
av xxargs
Om du har 12V-ström på kompressorns kontakt (stillastående motor!) och magnetkopplingen inte vill dra - prova att knacka till på utsidan/navet av remskivan mot kompressorn med en mejselskaft eller liknade och sugs/klappar det till då så visar det på omshimsningsbehov.

Man kan se det innan också då om glipan mellan kopplingsnavet och remskivan överstiger ca 0.7 - 1 mm när det inte är draget

sök på 'shimsning' med lite olika stavningar så kommer det upp massor av trådar om problemet.

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]