Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lennart lundberg
Hej igen!

Har titta i kopplingsschemat ( Servicehandbok TP 3913012 ) till en 960 –96 vänsterstyrd bil. Där vissas det ett schema på Motronic 4.4 och att det ska sitta en Motortemperaturgivare bränsle-/tändsystem (7/16) i bakkant av motorn.
Det finns ingen givare i bakkant på min motor eller att det skulle sitta en på termostathuset på min bil kan jag inte heller se.
Det Adde skriver att han också saknar givaren på termostathuset tyder på att det kanske finns ytterligare variant av 960 –96. Min motor har beteckningen B6304 S på lappen som sitter på kåpan över kamremmen.
Kan du David precisera lite till var givaren kan sitta vid insuget, om den sitter undertill, vid vänster el. höger sida eller……
Jag har OBDII-kontakt vid handbromsen och ingen blinkdosa som på tidigare modeller
Nu är frågan.
Vad har jag för bränsle -/tändsystem?
Som jag skrev i första inlägget: Har jag motorvärmaren påslagen ett par timmar på morgonen så är varvtalet på motorn mera normalt vid uppstart. Detta är min uppfattning vet ej om jag har rätt.
Därför är jag inne på att pröva en ny givare ifall det inre motståndet är felaktigt på min givare vid olika temperaturer.

Ha en bra dag.
Lennart 960
av Addekarlsson
B6304S innebär att motorn är miljöklassad enligt klass 2, och ja, jag har sammalika motor i min. Kan ligga nått i att det har med saken att göra, då B6304F tydligen ska vara sämre miljöklassad. Det sägs att det ska skilja nått mellan dessa motorer, vad vet jag dock inte, då jag aldrig pillat med denna typen av motor förr.
Jag är van rödblockare, inte dessa vitblockare.

Spänningen stiger, ska detta finna sin lösning eller inte.... :lol:

Vad gäller tomgången på min, så spelar det ingen roll om jag har bensinvärmaren igång eller inte. Den "rusar" upp 1700-1800 varv ändå, oavsett motortemp och/eller yttertemp.
Och bensinvärmaren är ju ändå bättre på så sätt att den cirkulerar runt kylarvätskan i motorn, så hela motorn värms, inte bara i trakterna kring värmaren.

Mvh/ Adde
Mvh/ Adde
av lennart lundberg
Hej igen!

Nu har jag hittat den ”givaren”.
Det gäller att öppna ögonen ordentligt. Den sitter under gummislangen som går från termostathuset till kylaren. Nu gäller det bara att reservdelskillen hittar rätt givare på deras dator. De får endast upp en bild som säger att givaren sitter i bakkant på toppen även på en –97:a. Givaren som sitter på termostathuset ser lite annorlunda ut speciellt anslutningen som har en kabelsnutt på givaren till kontaktstycket och borde även ha ett annat reservdels nr. än den som sitter på toppen.
Har en givare från en topp och ska pröva om det ändå går att ansluta givaren. Ska mäta upp den så att den inta har för stor skillnad i resistans innan montering.
Återkommer med resultatet lite senare förmodligen inte före söndagen.
PS. Varvtalet är lägre vid uppstart både vid användning av el-motorvärmaren -/bensinvärmaren.

Tack för all hjälp.
Lennart 960
av lennart lundberg
Hej igen!

Har prövat tempgivaren efter en del modifieringar på kontaktanslutningen på givaren.
Trots att det var ungefär samma resistans så ville inte bilen starta med givaren som kom från en bil där den var toppmonterad.
Får åter komma senare med resultatet med rätt givare.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Har du fått någon ordning på bilen? Var ju ett tag sedan denna tråd var aktuell!!

//David
av lennart lundberg
Hej David!

Har inte gjort något åt bilen p.g.a. att jag fick nerslag ”ombesiktning” på min släpvagn vid besiktning av bil och vagn.
Det var fjädringen som var stum, axel var i hopprostad. Håller som bäst på att byta den. Får i dag hem nytt axelrör och gummin som sitter i axel plus lite till.
Detta är bort förklaringen till varför bilen har kommit på undantag .

Lennart 960
av lennart lundberg
Hej!
Nu har jag prövat med en annan kallstartsgivare som hade resistansen ca 4,3 k ohm och tomgången startade vid ca 1500 varv ”kall motor” från tidigare ca 2000 varv och gick ganska snabbt ner till ca 800 varv. Satte tillbaka originalet och fick samma resultat ”ca 1500 varv”. Den hade också ett värde på ca 4,3 k ohm, så jag misstänker att det var kontaktproblem mellan givare och anslutningskabeln. Det är ett ganska högt ohm värde så det kan mycket väl var där som felet var. Kontaktanslutningen såg ut att vara OK, men det kan ha varit lite oxid på kontaktytorna ändå.
PS. Vagnen är godkänd.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Skönt att höra att finbilen funkar igen!! (och släpet likaså!!) :lol:

Ibland är det så bra mycket enklare fel än vad man förväntar sej!! "Man ser inte skogen för alla träden".........

//David

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]