Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Neonknight
SA4AQS skrev:Så här ska det vara kopplat
1-Gul/vit, jord signal från instrumenthusets reostat
2-Svart/Brun, instrument belysning säkring 21
3-Orange, + matning via säkring 14
4-Svart, jord via plint i säkringscentralen
Hittade en pdf schema samling för 940 som jag laddade ned för flera år sedan som i princip bekräftar detta.

Ubergubben: Hade denna bil mätare från början eller vill du addera en mätare ?

Som sagt, kontakten som du försöker använda kanske inte är korrekt eller ens avsedd för detta. Jag tycker dock inte att det egentligen borde vara något större tekniskt problem att lösa det oavsett man har rätt kablar eller ej, men det gäller att rota fram rätt spänningar och haka på kablar i värsta fall.

Verkar som du endast behöver batterispänning som switchas av/på av tändning samt spänningen som driver instrumenten.

Egentligen när man mäter spänningar så är det inte bara intressant vad man har för spänning mellan vissa punkter utan ofta är det spänning i förhållande till jord/chassiet på bilen, du skriver inte vilken pinne som är + och vilken som är minus vilket ju är intressant för att avgöra om kontakterna på något sätt är kompatibla förutom den fysiska passformen.
av ubergubben
Jag har ingen taklucka tyvärr, bilmodellen heter 740SE så det kan kanske finnas fördragna kablar liggandes. Jag tror jag ska ta och fara på skroten nästa vecka och kontrollera vilken kontakt givaren satt på.
av Rådlös
Neonknight: Det är rätt att i ett likspänningssystem brukar röd och svart, eller i bland röd och blå vara givna. Men resten, kan många gånger vara i regnbågens alla färger, både enkel och dubbel. Det är därför jag förordar kopplingsschema när man gör sådana här byten och flyttar från en modell till en annan. Helst skall man inte klippa några kablar heller. Om man behöver dra ur en hel kabelstam, skär hellre upp donatorbilen och ta ur hela kabelstammen komplett än att bara klippa av.
För många år sedan jobbade jag i ett bussgarage. I Scaniabussar på den tiden var ALLA kablar röda! Man körde stenhårt med märkning i stället, Partexmärkning. Det fungerade också. Varje kabel hade ett nummer och det fanns ju då i dokumentationen med inkoppling "A" och "B", samt funktion.
av Neonknight
Rådlös skrev:Neonknight: Det är rätt att i ett likspänningssystem brukar röd och svart, eller i bland röd och blå vara givna. Men resten, kan många gånger vara i regnbågens alla färger, både enkel och dubbel. Det är därför jag förordar kopplingsschema när man gör sådana här byten och flyttar från en modell till en annan. Helst skall man inte klippa några kablar heller. Om man behöver dra ur en hel kabelstam, skär hellre upp donatorbilen och ta ur hela kabelstammen komplett än att bara klippa av.
För många år sedan jobbade jag i ett bussgarage. I Scaniabussar på den tiden var ALLA kablar röda! Man körde stenhårt med märkning i stället, Partexmärkning. Det fungerade också. Varje kabel hade ett nummer och det fanns ju då i dokumentationen med inkoppling "A" och "B", samt funktion.
Japp, precis vad jag ville säga: Röd är i regel plusmatning och svart är i regel Jord/minus och andra färger kan vara lite vad som helst, men jag tror dock inte att man i första taget går ifrån sin färgmärkning som står i kopplingsschemat, men det kan ju hända åtmintone om det är olika årsmodeller att det är skillnad.

Märkning med märksystem fungerar säkert bra, i en buss t ex kan det säkert vara svårt att hitta tillräckligt många färger även om man använder kablar med två färger, så där är det säkert extra lämpligt.

Självklart ska man vara försiktig och inte skada kablaget i bilen i onödan genom att klippa i det, det har jag verkligen inte förordat som första alternativ om det var det du trodde, vad jag menade var att man kan hitta vettiga anslutningspunkter på lämpliga ställen, sen är det ju klart att på en äver 20 år gammal bil som kanske är en ren bruksbil så kanske man kan tåla modifikationer som man inte skulle vilja göra på en helt ny.

Viktigt är dock att man alltid arbetar seriöst med el, 12v må låta lite och även om spänningen är långt ifrån farlig att ta på, så finns det ruskiga krafter i ett bilbatteri då det kan leverera hundratals ampere och explorera om man kortsluter det, bilen kan ju också börja brinna vid oseriösa koppplingar om man inte passar sig, många tänker nog inte på dessa fakta.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
ubergubben skrev:Jag har ingen taklucka tyvärr, bilmodellen heter 740SE så det kan kanske finnas fördragna kablar liggandes. Jag tror jag ska ta och fara på skroten nästa vecka och kontrollera vilken kontakt givaren satt på.
Då har vi rett ut det i alla fall att det är fördraget kablage till takluckan.
av ubergubben
Nu börjar jag bli lite desperat, tror ni att det skulle gå bra att koppla in på cigarettuttagets kablar? För den har 12v som slås av och på genom tändningen och sen har den en liten lampa som är kopplad genom reostaten.
av Neonknight
ubergubben skrev:Nu börjar jag bli lite desperat, tror ni att det skulle gå bra att koppla in på cigarettuttagets kablar? För den har 12v som slås av och på genom tändningen och sen har den en liten lampa som är kopplad genom reostaten.
Ciguttag brukar kunna leverera väldigt mycket ström så jag hade definitivt satt dit en sladdsäkring på plusmatningens kablar till mätaren, räcker säkert med några hundra mA säkring, annars låter det som att det kan vara ett bra alternativ att ansluta där så länge som man gör en seriös förbindning och isolerar eventuella exponerade ledare på sedvanligt sätt. Man vill ju inte ha en brand...

Du bör också koppla ur batteriet medan du håller på och kopplar om du inte redan gjort det.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]