Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

DandanRacing skrev:Filter brukar man sätta efter pumpen, speciellt på gamla 091b där regulatorn på pumpen(lilla hatten på utgången) gått sönder då det kan jämna ut flödet från pumpen då värmaren annars järna står och "flåsar"(wosh wosh wosh) i takt med pumpen :lol:
Kanske är det som gör att det blir problem då...? I och för sig kan jag inte riktigt se varför det skulle utgöra ett problem men eftersom det ju är en "egen" lösning så kanske man skulle fimpa den. Och uppriktigt sagt har jag inga andra ideér kvar.
Om du demonterar pumpen i båda ändarna och doppar ner sugsidan i en liten bytta med bensin o sen ser om den pumpar något när du försöker starta??

Efter det kan man anntingen montera tillbaka sugsidan o se om det kommer något bränsle, eller sätta dit en genomskinlig slang på bränsleledningen o se om man kan suga fram något bränsle om man lyckas så dit med sugsidan på pumpen o testa o se om det kommer något ur pumpen om det lyckas så dit med slangen till värmaren o testa igen.

Webastona vi sätter på jobbet brukar starta på andra försöket.

Har du kollat om det kommer något bränsle i slangen vid värmaren?
Efter att läst igenom texten igen gissar jag på att du satt gummislang med 6mm inneridameter hela vägen mellan filter o pumpen??

Om så är fallet har du problemet där, är tänkt att man ska ha korta bitar(6cm) med slang vid pump o filter och sen en tunn 2mm innerdiameter plastslang mellan pump o T-kors.

Bild
DandanRacing skrev:Efter att läst igenom texten igen gissar jag på att du satt gummislang med 6mm inneridameter hela vägen mellan filter o pumpen??

Om så är fallet har du problemet där, är tänkt att man ska ha korta bitar(6cm) med slang vid pump o filter och sen en tunn 2mm innerdiameter plastslang mellan pump o T-kors.
Jaha, det var det som var problemet. Den längsta sträckan under bilen är ju dock kopparrör med 6 mm utvändig diameter för att passa gummislangen som har 6 mm inre diamter. Vet inte kopparrörets invändiga diameter riktigt men det blir kanske ändå för stort. Kanske bara att ge sig ut och köpa plastslang.

Nåja, även om jag inte direkt ser fram emot att lägga ytterligare en dag på den här monteringen så känns det ju bra att (förhoppningsvis) ha hittat vad felet är. Du skall ha stort tack för visat intresse. Jag skall rapportera hur resultatet blir.
Uppdatering

Nu har jag bytt ut ledningen under bilen mot Mekanylslang med 2 mm innerdiameter. Naturligtvis är det ju några korta bitar 6 mm gummislang vid T-korset mot tankledningen och i anslutningen till bränslepumpen. Gummislangen är gjord så kort det går, sammanlagt kanske 10 cm. Bränslefiltret är borttaget och placerat efter pumpen i stället. Pumpen är också provad och den suger i alla fall ur en flaska med bensin.

Resulltatet vid startförsök är dock lika nedslående som förut. Jag har hållit på ett bra tag nu (över en timme) men det händer ingenting. Det är ju lite svårt att se under bilen om/hur långt bränslet kommit men i bränslefiltret som nu sitter strax efter pumpen är det i alla fall torrt. Är Mekanylslangen extremt känslig för böjning? Mestadels är det inga böjar på den men på ett ställe svänger den kanske lite mer då jag ville använda klammern som den ordinarie ledningen sitter i.

Eller kan det vara så att det inte går att använda T-kors-metoden på min motortyp? Volvo själva rekommenderar ju denna metod till 240 med B230A så jag fattar inte varför det skulle vara annorlunda på 740? Naturligtvis skulle det ju gå att montera ett tankdykrör men det känns ändå lite som att det verkar vara ganska många som fått det att fungera alldeles utmärkt med T-kors-metoden och då är det ju enklast, speciellt nu när det redan sitter på plats.
Senast redigerad av 1 Tilly, redigerad totalt 0 gånger.
Tilly skrev:Nu har jag bytt ut ledningen under bilen mot Mekanylslang med 2 mm innerdiameter
Låter inte det lite. Borde det inte vara grövre slang. Har inte läst föregående inlägg, så du kanske redan provat det också. Men rent "generellt", nog är det väl mycket svårare att suga i en smal slang än en grövre särskilt om det är en längre sträcka. Den får ju klart inte vara för grov, så klart. Sedan beror det ju på om slangen någon gång under vägen går över nivån i tanken. På våran Passat -87-a satt en Ebersprächer luftvärmare och där satt pumpen (tick-tick pump) under bilen, inte långt från t-röret. Nu vet jag inte var du har pumpen, men det "låter" som det är en bit att suga. Har du provat om du kan suga fram bensin "med munnen"?

Mvh
Lennart

Edit, Såg att du hade haft grövre slang innan.... :oops:
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]