Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Arne
På B230E kan du få motorskador om remmen går av. Ventilerna kan visst ta i kolven. Det är på B230A som det inte är någon fara att ventilerna når kolven. :cry:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, och K-motorn slår i med, har haft en sån på jobbet.

Det händer ibland att styrningen på drevet går, dåligt dragen skruv till remskivan är orsaken skulle jag tro. Dyrt nytt och svårt att få tag i på skroten ja, känner igen det med... :???: Ett par gånger har jag borrat och slagit i ett spännstift i stället, det går lika bra. Styrningen är bara till för att drevet ska hamna rätt när man sätter dit det, sen kläms det fast med remskivan.

Men jag har svårt att förstå varför remmen har hoppat av, skulle vara om den har varit väldigt slak...
Det finns nog risk för krokiga ventiler, kolla ventilspel innan du gör något mer. Ställ spåret i vevaxeln åt sidan (kl. 3 eller 9) så är det ingen fara att vrida på kammen.
av Tobbe
Det är inte tappen inuti drevet för vevaxlen utan den på framsidan som ser till att svänghjulet hamnar rätt. är det nödvändigt att den är hel och att svänghjulet kommer i rätt läge, det är en liten bit av tappen kvar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja just det det är ju så det ser ut ja... det är den som brukar gå av.
Nej, det är bara att man inte kan lita på märket på remskivan för tändinställning, annars är det ingen fara.
av Tobbe
Det är väl en typ av svängningsdämpare också eller. Tänkte om det blir obalans.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nä, så lite vikt och så nära centrum på axeln...
av Tobbe
ok, tänkte skippa nytt drev tillsvidare och se om det funkar. byter väl sen om det dyker upp ett begagnat någonstans. det här med ventil spelet, hur ställer man det på en 230e, jag vet hur det funkar på en gammal hederlig stötstångs motor typ cheva 350. kammen ligger ovanpå ventilerna och hydrallyftarna, vad och vart skruvar man, förlåt en novis volvoman :oops:.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man skruvar inte, man byter brickor. Det finns specialverktyg för att trycka ner lyftarna så man kan få ur brickorna utan att ta loss kammen.
Men kolla spelet bara, om en ventil är krokig blir spelet stort (flera mm) eftersom den inte stänger riktigt.
av Tobbe
Mitt förra svar försvann när servern kraschade. Jag vill tacka sparkz och er andra för den hjälp jag fick. Nu funkar bilen igen som den skall med vissa undantag. Servon har börjat strejka och är "trög" + att den drar mycket bensin tycker jag i alla fall, ca 1,2/mil, är det normalt för en 230E som gått 40 000 mil?
OBS. den drog mycket bensin innan det senaste trubblet.
Angående servon: Den har funkat ok innan, Jag körde ca. 20 mil med gnisslande remmar och då var servon ryckig, sen spände jag generator remmen och ac remmen och då blev den som den är nu. kan remmen för servon bli "för" spänd så att det kan inverka på hur den funkar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Min 745 -88 230E 39000 mil drar något åt det hållet, men då åker jag nästan bara till jobbet på den, ett par km. En liten motorservice och CO-kontroll är ju inte fel iofs, dom pengarna tjänar du snabbt in.

Servon drivs via AC'n eller? På min rasade lagret i remskivan på AC-kompressorn så jag drog en rem direkt från vevaxeln i stället. AC'n har inte funkat på länge ändå...

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]