Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Turbomotor skrev:Men hur skulle den kunna ställa till problem?
Den ger signal till styrboxen vilken temperatur det är på kylvattnet. Är den trasig får motorn inte rätt mängd bränsle. Även om det är 0° i luften tror styrboxen att det är +20° och "ger" bränsle efter det. Då får motorn alldeles för lite bränsle när du ska starta den, men fungerar utmärkt när den blir varm. Man kan mäta den med en Ohm-mätare om man vet Ohm-talet vid en viss given temperatur.

Mvh
Lennart
Tack för det! Ska kika på det!

Av ren nyfikenhet, skulle man kunna koppla in en fjädrande knapp ( som ger ström intryckt och bryter strömmen när man släpper) så man skickar på med soppa innan start genom att hålla in knappen någon sekund och sen släppa så bilen sköter sig själv som vanligt.
Turbomotor skrev:Av ren nyfikenhet, skulle man kunna koppla in en fjädrande knapp
Du menar att "köra" bensinpumparna innan du startar motorn? Jag har tänkt samma tanke. En tryckknapp som jordar reläet till pumparna, så behöver man inte tänka på att säkra den. Löda en tunn kabel direkt i säkringsboxen under reläet (det är ju inte mycket ström som går genom manöverspolen i reläet. Har inte funderat färdigt dock, och bilen är väldigt lättstartad (än). Kör ju på E85, så det blir nog värre längre fram.

Mvh
Lennart
Att bränslepumparna ska gå en sväng när man vrider på tändningen kom senare (tidigaste jag varit med om är nog på 90or). Pumparna ska enbart gå när de får varvtalssignal från motorn.

Motronic använder en termotidkontakt som styr kallstarten och det är väl inte helt ovanligt att kontakten är avbruten från givaren. Det är en ganska stor mässingsgivare längst bak på insugsidan av toppen.

Fungerar den skulle jag skulle tippa på att backventilen är kass i bränslepumpen. Den kontrollerar du genom att lossa valfri anslutning mellan motorn och huvudpumpen när bilen stått över natten. Det ska spruta lite bensin när du lossar annars har den tappat bränsletrycket.

Tempgivaren är förövrigt samma som till LH2.4 om den är kass. Ska du mäta upp den rekommenderar jag att du gör det direkt vid styrboxen för att utesluta kabel/kontaktfel på samma gång.

Edit: Är nu motorn utbytt till en modernare är termotidkontakten säkert inte ens monterad och då är självklart motorn hårdstartad kall. Den ska bara vara tillslagen ett par sekunder vid kallstart sen värms bimetallen upp både elektriskt och av kylvattnet och den slår ifrån kallstarten.
Bild
päpplet skrev:Att bränslepumparna ska gå en sväng när man vrider på tändningen kom senare (tidigaste jag varit med om är nog på 90or). Pumparna ska enbart gå när de får varvtalssignal från motorn.
Då får jag fortsätta att "dutta" på starten. Tidigare modeller måste ha haft det. När jag jobbade på bilverkstad (det är några år sedan nu) så var ju "kännetecknet" för en insprutare just "surret" från pumpen när man skulle starta den.
päpplet skrev:Motronic använder en termotidkontakt som styr kallstarten och det är väl inte helt ovanligt att kontakten är avbruten från givaren. Det är en ganska stor mässingsgivare längst bak på insugsidan av toppen.
Den styr väl "bara" kallstartventilen, och den fungerar bara när det är riktigt kallt.
päpplet skrev:Tempgivaren är förövrigt samma som till LH2.4
Den ska ju fungera vid alla temperaturet, kallstartventilen ger bara ett tillskott när startmotorn "snurrar" och om det är riktigt kallt. Och den ska vara svart.
Lite "reservation" med det jag skrivit. Har inte jobbat mod Motronic systemet, men vad jag förstår är det "snarlikt" LE-Jetronic som fanns på en del bilar innan slutade "professionellt" med detta (för 30 år sedan). F--n vad tiden går... :roll:

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
päpplet skrev:Motronic använder en termotidkontakt som styr kallstarten och det är väl inte helt ovanligt att kontakten är avbruten från givaren. Det är en ganska stor mässingsgivare längst bak på insugsidan av toppen.
Den styr väl "bara" kallstartventilen, och den fungerar bara när det är riktigt kallt.
På Motronic används (och behövs) kallstartventilen alltid förutom när motorn redan är varm.

(Det är på LH-Jetronic och Regina som kallstartventilen bara används när det är jättekallt.)
lennarte skrev:
päpplet skrev:Att bränslepumparna ska gå en sväng när man vrider på tändningen kom senare (tidigaste jag varit med om är nog på 90or). Pumparna ska enbart gå när de får varvtalssignal från motorn.
Då får jag fortsätta att "dutta" på starten. Tidigare modeller måste ha haft det. När jag jobbade på bilverkstad (det är några år sedan nu) så var ju "kännetecknet" för en insprutare just "surret" från pumpen när man skulle starta den.
päpplet skrev:Tempgivaren är förövrigt samma som till LH2.4
Den ska ju fungera vid alla temperaturet, kallstartventilen ger bara ett tillskott när startmotorn "snurrar" och om det är riktigt kallt. Och den ska vara svart.
Lite "reservation" med det jag skrivit. Har inte jobbat mod Motronic systemet, men vad jag förstår är det "snarlikt" LE-Jetronic som fanns på en del bilar innan slutade "professionellt" med detta (för 30 år sedan). F--n vad tiden går... :roll:

Mvh
Lennart
Alla äldre volvo jag haft med insprutning har varit så att pumparna inte slår till en vända när tändningen vrids på. Det måste ha kommit 89-90 nån gång för mina 88B har inte haft det men mina 90or har pumpen gått en vända.
Så länge som backventilen gör sitt jobb och det finns tryck kvar till spridarna så ska den ramla igång efter något varv på veven :)

Nu har jag inte boken här men tabellen för hur länge termotidkontakten är igång men taget ur minnet så ska den gå i vid 15-25+ någonstans och sen ligga sluten längre ju kallare det är. Tror det är 8,5s vid -15 eller nåt sånt så oftast så används kallstartsventilen vid kallstart.

Anledningen till att jag kan alla dessa givare är att min B230ET råkade ut för en mindre härdsmälta så det var ett evigt jagande i volvos handböcker för att hitta numren på givarna och vad de mer satt i. Termotidkontakten och den tempstyrda vacuumventilen till EGR systemet passar från B230E med K-jet och tempgivarna från LH2.4.

LE-jetronic satt väl i tidiga 360? Fanns ingen styrning av tändningen utan den var samma brytarlösa som på förgasarmotorerna med följden att det inte fanns någon varvstopp :D
Det behöver egentligen inte finnas bränsletryck kvar för att den ska starta direkt (vilket man t ex vet om man haft en 7/940 med läckande bränslefilter... :roll: ). Som sagt, om allt fungerar som tänkt startar en 7/940 nästan omedelbart även om man vrider nyckeln direkt till startläge och även om bränsletrycket är försvunnet. Behöver man köra på startmotorn flera gånger eller liknande är något annat "fel" – sen om man bryr sig om det eller inte är en annan sak.

Vätskor är såpass "stumma" att det går blixtsnabbt att bygga upp tryck igen så länge det inte finns luft i ledningarna. Och så länge backventilen och bränsletrycksregulatorn fungerar som de ska, ledningarna är täta etc kan det inte komma in någon luft när bilen står.
päpplet skrev:LE-jetronic satt väl i tidiga 360? Fanns ingen styrning av tändningen utan den var samma brytarlösa som på förgasarmotorerna med följden att det inte fanns någon varvstopp
Det satt i svärmors 360 -88 men när jag jobbade på verksa'n var det främst Opel Rekord "D" och 3-dje generationen VW Transporter (jobbade en del med Taxibilar) som hade det. Det hette nog "bara" L-Jetronic för det var ju innan katalysatorns tid.
NilsO skrev:Det behöver egentligen inte finnas bränsletryck kvar för att den ska starta direkt (vilket man t ex vet om man haft en 7/940 med läckande bränslefilter... ). Som sagt, om allt fungerar som tänkt startar en 7/940 nästan omedelbart även om man vrider nyckeln direkt till startläge och även om bränsletrycket är försvunnet
Det är säkert rätt, problemet med min bil blev "akut" när batteriet blev allt för dåligt. Körde jag "på starten" direkt så "hann" motorn inte starta innan batteriet tog slut. "Duttade" jag med nyckeln så det blev tryck, så startade den omedelbart. Nu har jag bytt batteri (beg. från båten) så det problemet är ju löst. Jag tycker det tar lite lång tid innan den startar men det är inget problem längre. Kör ju numera på 100% E85 och det underlättar ju inte saken.
Angående ursprungsfrågan. Kallstartventilen (i alla fall på 360 modellen) styrs från "det andra" stiftet på startmotorn (sitter ibland 2 st "vanliga" flatstift på solnoiden), Alla startmotorer har inte det stiftet, och på svärmors 360 var det trasigt (ingen kontakt) så det var svårstartad (vintertid) innan jag hittade felet. Monterade ett relä från "det andra" stiftet (från tänd.låset) och direkt batteriet, så startade den i vilket väder som helst igen

Mvh
Lennart
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]