Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
På filmen släppte jag vid 160-170 då däcken var dålig så jag vågade inte åka fortare.
av roh66
Hej!
Ser på filmen att du skulle adrig kunna nå 160 Km/t på 3'n pga. varvstoppen.
Menar bestämt att jag nådde det med min 88b.
Fanns det olika utväxlingar på dessa "raketer"?
Eller hade du nån annan däck dimension?

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av lennarte
När jag fått min 16V motor att "gå riktigt" testade jag en tidig morron på väg till jobbet. Kommer inte ihåg hur fort det gick på 3-an men varvstoppet slog ifrån vid 195 km/tim på 4-ans växel. Detta var innan jag bytte OD-lådan, och jag har inte kommit upp i den farten med OD-n i. Efter 185 verkar det som "orken tryter" (med OD), men det är väl ganska bra efter 41500 mil. När bilen var nyare körde förre ägaren (min svåger) den i Tyskland på semester över 210 km/tim, semesterpackad och med fru och 3 små barn. Vet ej vad Volvo har för toppfart på den, när den var ny någon kanske vet. Mätt med GPS visar mätaren c:a 5km för mycket i "normala" farter, vet ej hur stor felmarginalen är runt 200 km/tim

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
3:73 var då utväxlingen som ska sitta i 16V med M46 vad jag vet. Kan väl hända att någon bytt axel på din och satt i en 3:54 istället. Däckdimensionen har inget med saken att göra då hastighetsmätaren går på en krans i bakaxeln.

Vid högre farter har jag fått höra att de flesta hastighetsmätare brukar stämma ganska bra pga att däckens ytterdiameter ökar
av roh66
Hej!
Ja lennarte det stämmer bra med vad jag minns.
Päpplet du har helt rätt ang hastighetsmätargivaren. Men då hade väl jag en högre utväxling
eller hur det nu blir?
Skit samma jag gillar motorena oavsett farten. :lol:

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av lennarte
päpplet skrev:Däckdimensionen har inget med saken att göra då hastighetsmätaren går på en krans i bakaxeln.
Vid högre farter har jag fått höra att de flesta hastighetsmätare brukar stämma ganska bra pga att däckens ytterdiameter ökar
Om du har större eller mindre rullomkrets rullar ju däcken kortare eller längre sträcka på varje varv som kuggkransen snurrar, Det blir ju samma sak som att däcken får större diameter av centrifugalkraften vid högre hastighet.

Mvh
Lennart

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]