Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
NilsO, hur funkar en sån temperatursensor egentligen? När den är inkopplad känner den av kylvattnets temperatur och är den inte inkopplad så sedan händer vad?
av Berqa
NilsO skrev:Inte för att det låter som att det är temperaturgivaren det är fel på, men:

Smartare än att byta ut temperaturgivaren, om man nu tror att det är fel på den, är att helt enkelt koppla ur den. I varmgaragetemperatur ska motorn starta med givaren urkopplad. Om bränslesystemet märker att signalen från givaren saknas gissar det att det är ca 20°C, och sätter bränslemängden vid start efter det.
Så jag borde då bara koppla ur den när den står i garaget och har blivit varm då alltså? Men om det skulle vara fel på den, borde den ändå inte starta efter att ha försökt bogsera igång den i ungefär 6-700m sedan den stått inne ungefär två timmar?
Senast redigerad av 1 Berqa, redigerad totalt 0 gånger.
av Berqa
sicnarf skrev:Försökt ta ut felkoder om du har en felkodsdosa i bilen?
Jo jag gjorde det, fick ut en ur hål 6 som jag skrev i inledningen och har inte fått någon ny sedan jag bytte givaren och provat startat den.
av NilsO
Berqa skrev:
NilsO skrev:Inte för att det låter som att det är temperaturgivaren det är fel på, men:

Smartare än att byta ut temperaturgivaren, om man nu tror att det är fel på den, är att helt enkelt koppla ur den. I varmgaragetemperatur ska motorn starta med givaren urkopplad. Om bränslesystemet märker att signalen från givaren saknas gissar det att det är ca 20°C, och sätter bränslemängden vid start efter det.
Så jag borde då bara koppla ur den när den står i garaget och har blivit varm då alltså? Men om det skulle vara fel på den, borde den ändå inte starta efter att ha försökt bogsera igång den i ungefär 6-700m sedan den stått inne ungefär två timmar?
Ja – om man tror att det är fel på givaren kan man göra så. Men som du själv skriver är det inte så troligt att startproblemen beror på temperaturgivaren. Jag skrev mest för att det tidigare i tråden föreslagits att du skulle byta ut den på prov. Det vore både dyrt och onödigt :)

Givaren ändrar resistans med temperaturen på kylvätskan i motorn. Låg temperatur ger hög resistans och vice versa. Kopplar man ur givaren blir resistansen som motorstyrningen ser det "oändlig". Då antar motorstyrningen i brist på bättre att temperaturen är ca 20°C och väljer bränslemängd efter det. Så om motorn då faktiskt är cirka 20°C så startar den utan problem.
av Berqa
Hmm, ja då väntar jag med att ta bort den.
Att byta tändkablar känns som steg ett i det här läget.
Men att det var kaffelatte oljerester i den där slangen till vevhusventilationen, kan det ha något med problemet att göra?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det kan vara att vatten tränger in där oljan finns exempelvis en dålig toppackning.

Mvh GK
av rid54
Berqa skrev:Hmm, ja då väntar jag med att ta bort den.
Att byta tändkablar känns som steg ett i det här läget.
Men att det var kaffelatte oljerester i den där slangen till vevhusventilationen, kan det ha något med problemet att göra?
Med största sannolikhet inte relaterat till ett akut startproblem. När du får igång bilen, kör en ordentlig repa och troligen är det borta sen.
av Berqa
Det slog mig nu när jag gick hem ifrån jobbet, kan jag ha vridit rotorn en aning så den missar alla tändningar?
För den var både trög att få bort och att få dit så jag kan mycket väl ha råkat vridit på den.
av sicnarf
Det är bara du som kan svara på din fråga ;-) Hursomhelst, när du löst dina startproblem så får du gärna återkomma och berätta vad som var felet.

Åk till skroten och köp en bygel dä[…]

@fjohan82 , Ja herren själv vet väl in[…]

På grund av krock med rådjur söke[…]

Stefans 968

Trevligt, man blir allt lite glad när man ser[…]