Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
bra förklarat spakz, nu förrstår jag precis. Ska titta över detta till helgen.

Vad kostar startgas? hittar man det på macken?

Ponera att min packningar är kassa. vad ligger priset på? kan väl inte kosta så mycket.

Hur svårt skulle man kunna säga att det är att byta en insugspackning till en cylinder?

//Siros
Användarvisningsbild
av Sparkz
Startgas på macken eller biltillbehörsfirma, japp.

Det är en packnng över alla fyra, 1378854. Kostar under hundralappen.

Muttrarna som håller insuget mot toppen och staget precis bakom generatorn är allt du behöver lossa. Se till att ytorna är rena, bort med alla rester av den gamla packningen.
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Hej igen

Idag har jag varit iväg och köpt startgas för att testa det du föreslog Sparkz och precis som du sa så ökade motorns varvtal vid vissa punkter på insugssidan.

http://i75.imagethrust.com/images/2J9I/ ... 234-f.html

När jag sprejade på packningen över A varvde motorn upp en aning. Är det denna som kallas för insugspackning och finns det någon vänlig själ som kan visa var man kan köpa denna. Hittar nämnligen ingen insugspackning på mekonomens reservdelsprogram.

Kände även viss varvtalsökning när det kom spray på förgreningen precis över samt under B. Kan ha varit från att jag sprejat på insugspackningen som efter ett tag åkte in i motorn. Vad är det för förgreningar övan/under B. kan nämnas att B inte är så skitit som det ser ut.

Sist men inte minst undrar jag vad det är som ligger ovan/under C. Ser ut som gula plasthattar! vad är det och hur kollar man så att står rätt till där.

Tack för alla tips och råd

Mvh Siros
Användarvisningsbild
av lilleman
hej a är insugspackningen som går att köpa på de flesta biltillbehörsfirmor b är en vackumslang som även den kan dra tjuvluft kolla så där inte är sprickor i den svarta böjen även den vita slangen spreja den med startgas c är spridarna även dessa kan dra tjyvluft spreja även dessa det finns packningar till dessa med :D lycka till mvh/roger
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Ja okej. då vet jag. Ringde mekonomen tidigare idag för en ny insugspackning till B234f men som svar fick jag att de inte hade den och att det var volvo:s specialitet dedär. Jag ska besöka volvo imorgon för att köpa en insugspackning.

Nu till själva saken, är det någon här som har bytt denna packning innan som kan förklara för mig hur man gör, Sparkz berörde det lite innan så jag undrar om någon skulle kunna förtydliga detta för mig.
Vad skulle arbetet kosta på en verkstad och är det värt att lämna in?

Mvh//Siros
Användarvisningsbild
av lilleman
hej skulle tro att du klarar det själv skruva bort skruvarna vid a sitter 8st och staget vid generatorn sen drar du hela insuget åt sidan skrapa bort all gammal packning lägg sen dit den nya packningen och sätt tillbaka insuget och spänn mutrarna och sätt tillbaka staget vid generatorn hoppas det löser sig :D :D mvh/roger
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Hej Igen

Nu äntligen blev jag precis färdig med att byta insugspackning som i sig gick rätt så lätt. Dock han jag svära mig oerhört förbannad på vissa skruvar som var extremt svåråtkomliga, jag tappade skruven minst 20 gånger innan gängan tog.

Efter jobbet så hokuspokus startade motorn med betydligt mindre vibrationer än tidigare och är nu på normal vibration för en startad motor.

Tack alla på forumet som hjälp med detta.

//Siros
Användarvisningsbild
av lilleman
kul att det löste sig :) mvh/roger

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]