Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Ja, de två som sitter vid skruvarna som håller fast spridarbryggan på insuget.

En annan sak som kan orsaka dålig tomgång och startproblem, om du har motorn B230FD, är att Pulsairsystemet läcker tillbaka avgaser från grenröret till luftfilterburken. Enklaste sättet att felsöka är att koppla bort Pulsair-slangen från ventilen på luftfilterburken. Blir tomgången omedelbart bra då så har du hittat felet. Men Pulsair sitter bara på B230FD, inte B230FB.
japp Problemet tillbaka..... Tomgång pendlar mellan 1200 och 2000. åkte till coop (2min) och handlade brunabönor så ville han inte starta på vägen hem. och gjort så cirka 2-3 ggr.
saker jag bytt
*fördelarlock
*rotor
*Tändkablar
*Tändstift
*Bensinpumpsrelä
*Bensinpump
*Rengjort Jordanslutningar
*Rengjort Kontaktstycken
*Bytt vevaxelgivare
*Kontrollerat säkringar
*Rengjort Tomgångsmotor
*Kontrollerat läckor runt insug och slangar
*Rengjort mynningen till insuget från sot
Batteri och generator bytt förra året.
Luftfilter,olja,oljefilterbytt..

Motorn är en B230FB och bilen har gått cirka 53 tusen mil. Vid de tillfällen då den inte startar går motorn runt,pumpen surrar. Vore tacksam om någon har någon ledtråd/tips eller tom en lösning !
av sicnarf
Vad märkligt att din bil funkade felfritt i 10 dagar efter vevaxelgivare bytet och nu helt plötsligt så krånglar den som förrut. Vad ska man säga när du har bytt det mesta? Kolla vevaxelgivaren du bytte igen och se att allt är rätt gjort. Annars hoppas jag att nån annan har bättre förslag.
av Arvidh
Kolla på någon skrot eller med någon kompis ifall du kan få prova en annan innan du köper en ny eller utbytes.

En kompis till mig har köpt från biltema och dom funkar bra dom oxå. Och endast ca 1000 kr. Men jag skulle köpa en från skroten med lätthet.

Du borde märka skillnad och en annan sak. Vad fick du för felkod.
Nu har jag bytt LMM till en från polarens 940. Och den funkade som den skulle skall köra med den i några dagar och se om den får för sig att inte starta... LMM som satt i var fettig/oljig inuti röret . Vad kan det bero på ?
Felkoden jag hade var 1-2-1 vilket om jag förstått rätt är LMM.
en ytterligare fråga:) i LMM kontakten finns det 6st stift men i sladden bara 5st "mottagare/honor" ska det vara så ?
Jag återkommer om der märks någon långvarig skillnad med utbytes LMM...

Mvh

Åk till skroten och köp en bygel dä[…]

@fjohan82 , Ja herren själv vet väl in[…]

På grund av krock med rådjur söke[…]

Stefans 968

Trevligt, man blir allt lite glad när man ser[…]