Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

ja du har nog rätt Lennart men det är en dålig stil de kör med.
de tar inte in den där 245an du nämde mycket opassligt gjort.
även fast de skulle få byta hela härvan på ts bil pga garanti är 30k ett fantasi pris.

hur går det för ts då?.

Med vänlig hälsning hasse.
Jo hej! Jag har faktiskt skarvat om kablarna själv, bytt relähållare som varit totalt ihopsmälta.
Känslan när allt är friskt kopplat och inget brunnet, än så länge.. Allt som fattas nu är ett overdriverelä då de förra fick kortis..
Finns det något alternativt annat relä som man kan prova att OD fungerar? VIll inte kosta på mig ett nytt relä som kanske blir kortis i.. Alla tips är välkomna!
Mvh
Rbeck skrev:Finns det något alternativt annat relä som man kan prova att OD fungerar
Det finns några olika reläer på tidigare modeller, men det funkar inte. Dom är kopplade på lite olika sätt. Bästa sättet att prova är väl att "bygla" sockeln med en "lös" tryckknapp. Alltså mellan + och solenoiden. Vad än gör så backa aldrig med overdriven kopplad.

Mvh
Lennart
Jaha.. nu sitter man här igen och kliar sig i skallen, tänkte jag skulle göra ett försök med 940n igen efter jag beställt hem ett nytt overdriverelä, satte i reläet, slog på helljuset och de slog en gnista vid helljusreläet, säkringen gick till helljuset..
I med ny säkring, ta ur overdrivereläet, helljuset funkar felfritt.
Stoppar i overdrivereläet med helljuset på "poff" så gick en säkring till, exakt samma visa som förut. Denna gången köpte jag ett sprillans nytt overdriverelä så det ska inte vara några fel på det, om de så vore så, varför ska då säkringen till helljuset brännas i samband med att man har overdrivereläet i?!
Jag blir snart gråhårig på detta problemet, alla tips är välkomna då jag gärna har en 5ans växel nu i vinter!
Tack på förhand!
S6024t skrev:sätt i en M47 istället,innan du eldar upp bilen..
Ja det får bli sista lösningen isåfall, passar m47 direkt på? Tänkte på kardanen då.. Med det kanske bara skiljer på m90 lådorna?
Såg nu efter en kort forskning att främre kardan är olika.
Rbeck skrev:beställt hem ett nytt overdriverelä, satte i reläet, slog på helljuset och de slog en gnista vid helljusreläet, säkringen gick till helljuset.
Det verkar ju som det skulle vara någon form av kontakt mellan strömmen till helljuset och någon kabel till OD-reläet. Reläet jordas bl.a i växellådan när 4-ans växel ligger i. Har du kollat det som jag länkade bild till? Annars kan det ju vara var som helst i någon kabelhärva. Du kan kanske felsöka genom att ta bort OD-relät och jorda en efter en av kontakterna i sockeln (utom + kabeln då) och slå på helljuset, så kanske man kan få reda på vilken kabel det är. Reläet kanske redan är kass.. :cry: Det kan ju vara en helt annan kabel som smält ihop med både helljus och OD-n också. Jag körde över ett år utan OD, det funkar med 4-a växlar också. Jag kör dock inga längre sträckor. OD-lådan är betydligt kraftigare än den 5-växlade M47, i alla fall dom tidigare M47 hade problem.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Rbeck skrev:beställt hem ett nytt overdriverelä, satte i reläet, slog på helljuset och de slog en gnista vid helljusreläet, säkringen gick till helljuset.
Det verkar ju som det skulle vara någon form av kontakt mellan strömmen till helljuset och någon kabel till OD-reläet. Reläet jordas bl.a i växellådan när 4-ans växel ligger i. Har du kollat det som jag länkade bild till? Annars kan det ju vara var som helst i någon kabelhärva. Du kan kanske felsöka genom att ta bort OD-relät och jorda en efter en av kontakterna i sockeln (utom + kabeln då) och slå på helljuset, så kanske man kan få reda på vilken kabel det är. Reläet kanske redan är kass.. :cry: Det kan ju vara en helt annan kabel som smält ihop med både helljus och OD-n också. Jag körde över ett år utan OD, det funkar med 4-a växlar också. Jag kör dock inga längre sträckor. OD-lådan är betydligt kraftigare än den 5-växlade M47, i alla fall dom tidigare M47 hade problem.

Mvh
Lennart
Ja nån sorts kortis har de ju självklart blivit, vart är nog nästan omöjligt att ta reda på utan att mäta kablarna som sagt.. Jag ska göra ett nytt försök nu i helgen och kolla över alla kablar och se om ja kan hitta boven till problemet. Det har ju blivit en självklar förbättring, innan jag skarva om alla brända kablar i mittkonsolen så rök ju både helljusrelä + ODrelä direkt, men nu går tack och lov säkringarna bara.
Ägaren innan mig har ju gjort en riktigt Epa koppling på allt, innan låg de massa lösa kablar i mittkonsolen som kunde ha orsakat den största kortslutningen antar ja. Extraljusen var inte alls seriöst kopplat, var ett under att bilen inte brann upp samma dag som ja köpte den :|
Om jag ändå har kommit såhär långt och ändå fått det mesta fungera i elväg skulle de va skönt att få OD att fungera.
Ska kolla upp kabeln som du länka bild på, hade helt och hållet glömt bort de.
Gjort lite framsteg! Lyckades finna kabeln som orsaka att säkring gick när man slog på helljus, gamla ägaren har gjort rena råttboet av kablarna,börjar få koll på hur denna elen ska kopplas nu.. Kanske får bli en ny hobby? :roll: Nåja, hör å häpna så funkar inte overdriven än, tror solenoiden har blivit stekt tack vare alla kortisar..
Som tur är har man en komplett m46 liggnas i vedskjulet.. Så innan man ger sig på att byta solenoid kanske man ska prova så den gamla klickar.
Återkommer!
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]