lennarte skrev:Rbeck skrev:beställt hem ett nytt overdriverelä, satte i reläet, slog på helljuset och de slog en gnista vid helljusreläet, säkringen gick till helljuset.
Det verkar ju som det skulle vara någon form av kontakt mellan strömmen till helljuset och någon kabel till OD-reläet. Reläet jordas bl.a i växellådan när 4-ans växel ligger i. Har du kollat det som jag länkade bild till? Annars kan det ju vara var som helst i någon kabelhärva. Du kan kanske felsöka genom att ta bort OD-relät och jorda en efter en av kontakterna i sockeln (utom + kabeln då) och slå på helljuset, så kanske man kan få reda på vilken kabel det är. Reläet kanske redan är kass..
Det kan ju vara en helt annan kabel som smält ihop med både helljus och OD-n också. Jag körde över ett år utan OD, det funkar med 4-a växlar också. Jag kör dock inga längre sträckor. OD-lådan är betydligt kraftigare än den 5-växlade M47, i alla fall dom tidigare M47 hade problem.
Mvh
Lennart
Ja nån sorts kortis har de ju självklart blivit, vart är nog nästan omöjligt att ta reda på utan att mäta kablarna som sagt.. Jag ska göra ett nytt försök nu i helgen och kolla över alla kablar och se om ja kan hitta boven till problemet. Det har ju blivit en självklar förbättring, innan jag skarva om alla brända kablar i mittkonsolen så rök ju både helljusrelä + ODrelä direkt, men nu går tack och lov säkringarna bara.
Ägaren innan mig har ju gjort en riktigt Epa koppling på allt, innan låg de massa lösa kablar i mittkonsolen som kunde ha orsakat den största kortslutningen antar ja. Extraljusen var inte alls seriöst kopplat, var ett under att bilen inte brann upp samma dag som ja köpte den :|
Om jag ändå har kommit såhär långt och ändå fått det mesta fungera i elväg skulle de va skönt att få OD att fungera.
Ska kolla upp kabeln som du länka bild på, hade helt och hållet glömt bort de.