Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
erikn skrev:Det är alltså från den bakre nippeln som det droppar/sprutar.
Jag har varit med om att röret spruckit precis vid lödningen där röret går in i nippeln. Det var i.f.s inte en automatlåda utan till servostyrningen på en traktor, men det ör ju samma typ av rör och nipplar. Rören kan ju även ligga mot varandra och "skava" så det kan ha blivit ett litet hål i ett av rören. Även på bränslefiltret sitter samma typ av nipplar. Där har jag varit med om att det har rostat i själva nippeln så kopparbrickan inte kunde täta riktigt, men detta tror jag inte kan hända på växellådan. Oljan "rostskyddar" bättre än bensin...

Mvh
Lennart
Har du en plockskrot i närheten så kan du ju se om dom har nåt på gården som du kan plocka, brukar även bli billigast så.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av erikn
Njet plockskrot, här tar de bra (nära ocker) på delarna.
Användarvisningsbild
av erikn
Idag fyller jag 50, så det firar man med att ligga under bilen...
Fick en present av mig själv, en bild på läckan.
Bild
Är detta rör samma som bromsrör? I så fall kan man ju köpa det på rulle och sätta dit, koningsverktyg har jag. Under förutsättning att jag får loss nippeln. Blir nog värme innan jag ens försöker.
Ta loss röret och gå till en firma som håller på med hydrual och se om dom kan fixa till ett nytt rör åt dig med nya nipplar monteringsfärdigt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av erikn
Det var ett bra tips. Hydroscand har man ju hört talas om förr vad gäller att fixa stålompunna bromsslangar till hojen. Det ska jag testa, tar nog båda två.
Användarvisningsbild
av erikn
Nu är skiten loss. Hel..e vad främre nippeln sitter dumt till. Helst ska man ju ta ner avgassystemet, då är det nog lätt att komma åt. Men jag lyckades tråckla loss den. Väldigt nära att den satt fast och jag måste ta ner avgassystemet, men precis släppte det.

Bild

Men det är ju bara rör, borde finnas bromsrör som är i rätt dimension då är det ju bara att bocka till. Men var hittar man det? Enligt mitt skjutmått är det 8 mm som rören är i.
Du skall ha rätt nipplar också. Eller tänker du använda dom gamla, dom kanske duger.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av erikn
Tänkte använda de gamla. Bocka till röret, trä på nipplarna och kona ändarna. Jag har koningsverktyg, har för mig att det även är för grövre rör, har hittills bara gjort det på vanliga bromsrör.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]